האם סוף-סוף תדביק מערכת החינוך את הפער הדיגיטאלי הגדול שנוצר בינה לבין העולם הטכנולוגי? תשובה חיובית עשויה להיות, אם אכן תתבסס התוכנית תוך שנים מעטות במערכת החינוך ולא תדשדש ותגווע בשל קשיים, כמו התנגדות מורים, שביתות, מחסור בתקציבים, וסדר עדיפויות פוליטי.גיבוש תוכנית אלף המקוונים של משה"ח הסתיים רק לאחרונה. ההיערכות לתוכנית הייתה אמורה להתחיל כבר השבוע, בהשתלמות ראשונה למאה מורים מהחינוך העל יסודי. נכון לכתיבת הכתבה, ההשתלמות בוטלה בשל שביתת המורים. למרות זאת, במשה"ח מקווים שהתוכנית אכן תתחיל לקרום עור וגידים בשבועות הקרובים. מטרת התוכנית היא להעצים את שילוב תרבות הרשת בהוראה ובלמידה ב-1,000 בתי"ס מידי שנה.
לדברי מנהל גף יישומי מחשב במינהל מדע וטכנולוגיה, רוני דיין, תוכנית "אלף מקוונים" מהווה שלב חדש בתוכנית הכוללת לתקשוב מערכת החינוך – "התקשוב כאורח חיים". לדבריו, מדובר במודל התנהלות חדשני, שיגביר בצורה משמעותית את מידת השימוש בסביבת למידה והוראה מקוונת בבתיה"ס, ואף על ידי התלמידים בביתם. לטענתו, התוכנית תיתן מענה לשינויים המפליגים שהתרחשו בשנים האחרונות בטכנולוגיות המחשוב האישיות, ובכלים המקוונים השיתופיים. לדברי דיין, התוכנית תשנה לחלוטין את המודל, המקובל כיום במרבית בתיה"ס העל יסודיים, של מעבדת מחשבים בית ספרית. בחינוך היסודי, מוסיף מנהל גף יישומי מחשב, גם מודל מעבדת המחשבים הוא בדרך כלל בגדר מותרות, והמחשוב הבית ספרי מתבטא בשניים-שלושה מחשבים המפוזרים בכל כיתת לימוד, לעתים אף ללא תקשורת לאינטרנט, שאינם תורמים בצורה משמעותית ללמידה.
תבנית הלמידה המקוונת החדשה של תוכנית אלף המקוונים, היא של מודל הוראה "מורה מקוון בכיתה", המלמד בעזרת מחשב אישי ומקרן. בחלק מבתיה"ס אף ישולב במסגרת התוכנית "לוח חכם", שיאפשר למורה ולתלמידים להפעיל את המחשב על ידי מגע במסך גדול המוצב בחזית הכיתה. לדברי דיין, העלות של לוח כזה יקרה מאוד, כאלפיים דולר, ולכן בכל בי"ס יוצב, כנראה, רק לוח אחד או שניים.
גם בעמדה הפיזית של המורה יחול בתוכנית החדשה שינוי חד, שיתבטא בקשר שלו עם התלמידים; במקום לעמוד בחלק מזמן השיעור עם גבו אל התלמידים, יתנהל השיעור כולו כשהמורה פונה לתלמידים.
מטרת התוכנית היא להפוך את עבודת המורה בסביבה המתוקשבת לאורח חיים. פירוש הדבר הוא, שהסביבה האינטרנטית תנוצל לטיפוח תהליכי למידה המעודדים הבניית ידע וחשיבה ברמה גבוהה, כמו בחינה ביקורתית של מידע. השימוש בסביבה האינטרנטית בלמידה יתקיים בתוכנית ללא תלות במידת הנגישות האישית של כל תלמיד לעמדה ממוחשבת בכתה. כמו כן מסתמכת התוכנית טכנית ופדגוגית, לראשונה במערכת החינוך הישראלית, על ההנחה שלכל תלמיד גישה למחשב מחובר לאינטרנט מחוץ לשעות הלימודים – בבית, במרכזי מחשבים קהילתיים או בספריות.
הקריטריונים להשתתפות בתוכנית
כיצד תתנהל התוכנית בפועל? לדברי דיין, במסגרת התוכנית יינתן לרכזי המקצוע בבתיה"ס מחשב נייד ומקרן, שישמשו את מורי המקצוע. בשלב ראשון מדובר על שלושה מקצועות בכל בי"ס, על פי בחירת בתיה"ס. עדיפות תינתן למקצועות המשלבים כבר כיום עבודה עם מחשב בתוכנית הלימודים, כמו גיאוגרפיה ופיסיקה, אבל תתאפשר בחירה גם בכל מקצוע אחר, למשל בהיסטוריה ובאנגלית.
בתיה"ס שישתתפו בשלביה הראשונים של התוכנית נבחרו על פי עמידתם במספר קריטריונים; עדיפות ראשונה תינתן לבתי"ס שבהם נבחנים כבר כיום התלמידים לבגרות עם מחשב במקצועות שונים. בביה"ס האחרים תידרש "בשלות" ניהולית ופדגוגית לשילוב המחשב בהוראה. תנאים נוספים; בביה"ס קיימות יוזמות לימודיות, המשלבות שימוש במחשב, בחמישה תחומי דעת לפחות, קיימת תשתית כוח אדם מתאימה של מנהלים ומורים המוכנים להשתלב בהטמעה מושכלת של אמצעים מתוקשבים, נכונות של ביה"ס לפרוס את ציוד המחשוב הקיים בביה"ס בצורה שתותאם לתוכנית החדשה, ונכונות הרשות המקומית להשתתף בהצטיידות התלמידים.
חומרי עזר
במסגרת התוכנית הסתיים החודש ניסוח של מכרז לאספקת רישיונות למאגרי מידע שיסייעו מבחינה פדגוגית להוראה וללמידה המקוונת. לדברי דיין, מדובר במאגרים כדוגמת "אופק" של מטח, מאגרי סנונית או חברת בריין פופ. התלמידים יקבלו סיסמה או כרטיס מגנטי, ויוכלו להיכנס למאגרים גם מהבית או מכל מחשב מחוץ לביה"ס. כמו כן ייעשה שימוש במאגר הספרייה הדיגיטאלית של משה"ח, שאליו הועלו כ-7,000 פריטי תוכן וסרטונים וכ-50 ספרי לימוד.
הכשרת המורים
לדברי דיין, יעברו מדריכי המקצוע של משה"ח הכשרה לתוכנית בקורס אינטנסיבי. את הידע שירכשו יעבירו לרכזי המקצוע בבתיה"ס. רכזי המקצוע הם שיכשירו בהשתלמויות בית ספריות את המורים. בכוונת משה"ח גם ליצור שרשרת תמיכה לתוכנית שתכלול את מדריכי המקצוע, הרכזים בבתיה"ס והמורים. כ-200 בתי"ס – 100 על יסודיים ו-100 יסודיים כבר נבחרו להשתתף בתוכנית השנה.