אחת השאלות שחוזרות על עצמן על ידי הורים, בייחוד הורים לילד ראשון, היא לאן לשלוח את הילד? לגן המבוקש שצריך להסיע אותו אליו, או לגן הפחות ידוע שנמצא ליד הבית? זו שאלה שחוזרת שוב ושוב גם כאשר ההורים צריכים לבחור מאוחר יותר את בית הספר.
החיפוש אחר האושר
"השאלה הזו היא בהחלט לא השאלה הנכונה", אומרת אביבית מאור, גננת ותיקה. "מה שהורה צריך לשאול זה היכן הילד שלי יהיה יותר מאושר ולא שאלות שנוגעות להתנהלות טכנית. כדי לברר היכן הילד יהיה יותר מאושר צריך לבצע עבודת מחקר קטנה – ראשית לחשוב על הילד עצמו – יכולותיו, נטיותיו והאופי שלו. אחר כך ללקט מידע, בעיקר משמועות. צריך לפנות לכמה מקורות; אם תסתמכו רק על חוות דעת אחת, של בת השכנים, למשל, ייתכן והבחירה שלכם לא תהיה מספיק מבוססת. כבר נתקלתי בבת שכנים שאמרה שהגן שלה הכי טוב בעולם. לגבי בן שכנים אחר, שהלך לשם בעקבותיה, הגן היה אסון של ממש. אז הבחירה של הגן צריכה להיות על פי המוניטין שלו, על פי האופי של הילד, ובראש וראשונה האם הוא יהיה מסוגל לספק לילד את מה שהוא צריך כדי שיהיה מאושר".
מוניטין ומציאות
"השאלה השנייה שצריכה להיבחן היא מה הגן מציע מבחינת הלימודים שבו", מסבירה לילי כהן, יועצת בבית ספר יסודי. "יש גנים שיש להם מוניטין טוב, אבל כשהילדים משם מגיעים אלינו, לא פעם אנחנו לא מבינות מהיכן צמח לגן המוניטין הזה – הילדים לחלוטין לא מוכנים לכיתה א'".
אז מוכנות לבית הספר היא משהו שצריך לבחון וגם ניתן. בשיחה עם הגננת אפשר לבקש את הסילבוס של שנת הלימודים, לוודא שהילדים עוברים הכנה ראויה לקראת בית הספר, וכמובן לבדוק מהן דרישות משרד החינוך. מידע מקיף על כך ניתן למצוא באתר משרד החינוך בכתובת; http://cms.education.gov.il/
EducationCMS/Units/PreSchool/Mediniyut/TochniyotMisgeret/TocnitMisgeretGanYeladim.htm
מיומנויות חברתיות
בהקשר לכך חשוב מאוד לבחון לא רק את תכנית הלימודים אלא גם מיומנויות נוספות; האם זה גן רגיל או גן שמכריז על עצמו כגן עם התמחות מסוימת; טבע, מחול, מוזיקה וכו'. מיומנויות נוספות קשורות לתחום החברתי; האם יש בגן משחקי חיבור בין הילדים, משחקי חברה, משחקי דמיון ויצירה ועוד. כיום ידוע שבעתיד לא בעלי הידע הרב הם שיצליחו אלא דווקא בעלי EQ גבוה (יכולת רגשית מפותחת). כדי שה- EQ יפותח, צריך לעבוד על יכולת חברתית, עבודת צוות, דמיון פעיל, ועוד. היסודות לרכישת קריאה, כתיבה וחשבון, יחד עם כל הנ"ל, הם שיעידו כי הגן עשה את עבודתו נאמנה.
להקשיב לילד
מעבר למה שנלמד בגנים ולמוניטין שלהם, חשוב להיות קשובים לילד. יש פעמים שהילדים מבקרים בגן מסוים ומכריזים שהם רוצים ללכת רק אליו. יש מקרים שהילדים מתעקשים ללכת לגן רק ביחד עם החבר הטוב או השכן הקרוב. כמובן שרצון הילד חייב להילקח בחשבון. לכן כאשר אתם בוחרים גן לילד, אל תשאלו אם תצטרכו להסיע או לאו – תבדקו את כל מה שהועלה כאן במאמר.