מהיכן שואבים בני הנוער את המידע על סביבתם? כמו כולנו – ברובו מהתקשורת. מחקר חדש אודות צריכת התקשורת בקרב בני נוער נערך לאחרונה על ידי ד"ר אריה קיזל וד"ר מירה פוירשטיין ממכללת אורנים. במחקר השתתפו 413 בני נוער יהודים וערבים מבתי ספר ברחבי חיפה. מחצית מבני הנוער היו תלמידי כיתות ט' ומחצית מכיתות י"א. המחקר בדק את צריכת התקשורת של בני הנוער, את הרגלי הצפייה בטלביזיה ואת השימוש באינטרנט. מהמחקר עולה, כי 77% מבני הנוער אוהבים לגלוש באינטרנט, 73% להיפגש עם חברים, 64% לצפות בטלביזיה, 38% לעסוק בספורט, 29% ללכת לסרט, 20% לקרוא ספר ו-13% לקרוא עיתון.
נתונים ומספרים
אחד הנתונים המעניינים שעלו במחקר הוא כמות הצפייה בטלביזיה. בני הנוער מדווחים כי הם צופים בה בממוצע 3.13 שעות ביום. 93% רואים סרטים, 74% תוכניות ריאליטי, 74% תוכניות בידור, 54% שעשועונים, 50% ספורט, 43% חדשות ו-36% תרבות, מדע וטבע. 63% מבני הנוער לא צופים כלל בערוץ הראשון. ערוץ 2 וערוץ 10 הם הפופולאריים ביותר. יותר מ-40% מבני הנוער צופים לפחות פעם אחת ביום בערוץ 2. 36% מבני הנוער צופים לפחות פעם אחת ביום בערוץ 10. תוכנית האקטואליה המועדפת על בני הנוער היא "מהיום למחר", עם גיא זוהר, בערוץ 10.
לגבי הגלישה באינטרנט נמצא, כי הצעירים מבלים באינטרנט בממוצע 3.8 שעות ביום. המכורים ביותר – 11%, דיווחו כי הם גולשים יותר מ-7 שעות ביום. ומה הם עושים שם? – 80% מהצעירים גולשים ברשתות חברתיות, כ-70% משחקים, כ-40% מתעניינים בתכנים הקשורים בחדשות ואקטואליה וכ-26% מתעניינים בתכנים הקשורים במדע, תרבות וטבע. YNET הוא פורטל החדשות המועדף על בני הנוער.
לגבי קריאת עיתונים נמצא, כי 41% מהצעירים קוראים עיתון יומי, כאשר ידיעות אחרונות הוא העיתון הפופולארי ביותר – 15% קוראים בו מדי יום.
מהות ושליחות
החוקרים קובעים שבני הנוער אינם מנותקים מחדשות ואקטואליה, וזאת בניגוד לטענות מורים רבים. 40% מבני הנוער צורכים חדשות בעיקר באינטרנט. מהמחקר עולה עוד, כי בני הנוער סבורים שחדשות ואקטואליה ממלאים תפקיד משמעותי במעורבות, בשייכות ובהשתתפות בנעשה בחברה ובמדינה. הצעירים מציינים עם זאת, כי התקשורת הישראלית לוקה בדיווחיה החדשותיים באי אמינות, מציגה אלימות באופן מוגזם ומוקצן ונוטה לעסוק בהפחדת הציבור. החדשות לדעתם לא נותנות ביטוי מספיק לנעשה בקרב בני הנוער. בניגוד לעמדה הנשמעת בקרב מחנכים ומורים לפיה בני הנוער מעדיפים חדשות קלילות או בידוריות, עולה מהמחקר כי הנוער מסכים שעל החדשות לדווח על מה שקורה ולא לבדר. לדעת הצעירים, התקשורת צריכה לאפשר לאנשים לגבש תפיסת עולם אזרחית תוך חשיפה למסרים פוליטיים.