שלחת את הילד לגן חדש. אם אתה בין המתלבטים אם בחרת את המוסד הראוי עבור ילדך – כתבה זו בשבילך. אם אינך מתלבט – כדאי שתקרא – כך תחזק את הדיסוננס, אם בחרת טוב, ותשנה אם תבחין שבחרת רע.
טיפים לבוחר
ראשית תגדיר לעצמך מה חיפשת. האם מוסד חינוכי שקרוב למקום מגוריך? למקום עבודתך? סוג מסוים של מוסד, כמו גן לילדים מיוחדים? האם אתה מעדיף גישות חינוכיות מיוחדות, כמו חינוך דמוקרטי, אנתרופוסופי? שב וערוך רשימה. אני למשל נתתי ניקוד גבוה במיוחד לחום שהגננת מרעיפה על הילדים. חברתי ציינה שמאוד חשוב לה שבגן תהיה הקפדה על סדר ומשמעת.
בהמשך תתחיל לבדוק ו"לרחרח". שאל שכנים, חברים, הורים שבסביבה. אל תהסס לשוטט באינטרנט. לפעמים הקלדת שם גן או שם גננת מגלה דברים נסתרים.
חפש במדריך הטלפונים המקומי.
תתחיל לחקור; כדי לבחון מוסד חינוכי הכי טוב לבקר בו. "טוב מראה עיניים" כבר נאמר מזמן. אימרה נוספת, "אורח לרגע רואה כל פגע", גם היא רלבנטית למקרה זה.
הכן לעצמך רשימת שאלות רלבנטיות לביקור; שעות הלימודים, חופשים, עלויות, הפילוסופיה החינוכית ושיטות ההוראה, האוכל שהילדים מקבלים בגן, פעילויות ייחודיות ועוד. אל תהסס לשאול אפילו את השאלות הבנאליות ביותר. לפעמים הערה שנזרקת לחלל האויר יכולה להוות תמרור אזהרה, או להיפך. תבקש לוח פעילויות יומי, שבועי. יש גנים שאפילו מציגים להורים מה הילד אוכל כל יום.
תהיה קשוב לעצמך, לרגשותיך – האם נראה לך שזה המקום עבורך? אולי לא? אולי לשוב פעם נוספת?
בחירה בגן יכולה לפעמים להיות אינטואיטיבית – אתה מרגיש שזה המקום הנכון. אל תחשוש מבחירה שכזו – האינטואיציות שלנו בדרך כלל לא משקרות. בביקור היומי עם הילד בגן שאל את עצמך את השאלות הנ"ל.
שים לב גם לנושא המוביל; יש גנים שחזקים באומנויות, יש בחינוך מוסיקלי, יש באיכות הסביבה. לפעמים נושא שקרוב ללבך יכול להיות קרוב גם ללב ילדיך, כיון שהם יונקים מידע בנושא בבית. בחן האם הנושא אכן מופעל בגן או שהוא בגדר יחסי ציבור בלבד.
חשוב שתבדוק את גודל הצוות ומספר הילדים בגן או בכיתה. שים לב שככל שמספר הילדים גדל – גם הצוות גדל במקביל.
שים לב להתנהגות של הצוות לילדים. תהיה מודע לכך שכאשר יש זר בסביבה הצוות מתנהג אחרת, אבל בכל זאת אפשר לשים לב לצורת הדיבור של הצוות לילדים, לאוירה הכללית בגן, למצב הרוח של הילדים, לתחושת החופש שלהם, להתנהגות שקטה ולא אלימה, לפנייה לגננת כשמתרחש קונפליקט וכדומה. הגננת צריכה להיות תומכת, אוהדת, מעודדת ומקבלת. אם היא כזו – סימן שהיא ממלאת את תפקידה כראוי.
אל תהסס לשאול כמה זמן הצוות במקום. ילדים ראויים ליציבות. גן שבו הצוות מתחלף כל הזמן, אינו גן טוב.
אחת הסוגיות שהורים מתחבטים בה היא אם לבקש מהגננת שמות וטלפונים של הורים אחרים. לגננת זה יכול לתת תחושה שההורים בודקים אותה, אבל, מאידך, זה גם ייתן לך מידע רב יותר על הגן. השאלה העיקרית שכדאי שתשאל את ההורים האחרים היא לא אם זה גן טוב או לא, אלא מה טוב ומה לא טוב בגן. שאלה דומה היא מה הם אוהבים או לא אוהבים בגן.
אתה גם יכול לפנות לרשות המקומית ולשאוב מידע על הגן. אם יש בעיות איתו – כמו תקלות תברואתיות, או גננות לא מוסמכות – הם יסמכו לנדב לך את המידע.
הייה קשוב למה שהילד אומר. אם הילד יהיה בעל דעה שלילית נחרצת על הגן – לך הלאה – חפש גן אחר. בזמן שאתם בגן, תתבונן באינטראקציה שבין הגננת לילד שלך. האם היא באמת מתעניינת או רק "משחקת"? האם היא נותנת לו תשומת לב "יתרה", או שמקפידה לחלק את הקשב שלה גם עם צרכי הילדים האחרים? האם היא מסבירה לילד מה יש בגן? יוצרת אינטראקציה בין ילדך לילדים אחרים?
ולבסוף, וחשוב ביותר; בכל מה שקשור לחינוך ילדיך – גננת טובה וגן טוב חשובים במיוחד.