כולנו אוהבים לצאת לחופשות ועם זאת, הרבה פעמים אני שומעת הורים המתלוננים על עייפות ותשישות לאחר בילוי של חופשה משפחתית. ברור לנו כי כדי לצאת לחופשה משפחתית צריך להשקיע זמן ואנרגיה ביוזמה, בתכנון ובהוצאה לפועל. ולכן בכל בית יש את האחד/ת שעושים זאת יותר טוב מכולם וגם עושים זאת בדרך כלל לבד כשכל השאר מסייעים מעט…לפעמים.
רוב המשפחות מורכבות ממבוגרים וילדים בגילאים שונים, בעלי אופי שונה, יכולות שונות וקשת רחבה ומגוונת של העדפות. השונות הזו אמורה לאפשר לנו להפרות ולהעשיר זה את זה, אך בפועל גורמת לא מעט פעמים לחיכוכים לא נעימים בין הנפשות הפועלות. וחיכוחים בימים של שיגרה נעשים מוקצנים ובולטים אף יותר בצאתנו לחופשה. כי חופשה מעוררת בנו ציפיות לבילוי זמן במקום נהדר עם פעילויות שיגרמו לנוהנאה, עונג ושמחה. וכשזה לא קורה בפועל רמת התסכול שלנו היא בהתאמה לרמת הציפיות.
אני מאמינה כי כדי שכולם יהנו מהחופשה המשותפת, צריכות כל הנפשות הנוגעות בדבר לשתף פעולה ולתכנן את החופשה המשפחתית ביחד. איך עושים זאת? ראשית, על המתכננים הראשיים מוטל לסגת מתפקידם כ"מארגני על" ולפתוח את התהליך לנושאי תפקידים נוספים ורצוי כמספר הנפשות היוצאות לנופש. וכעת נחזור לנקודת ההתחלה, לשלב בו החלטתם שאתם מעונינים לצאת לחופשהמשפחתית וננסה ב-8 צעדים מעשיים לפתח את כישורי החיים של ילדנו וגם לתכנןו להוציא לפועל חופשה מפרה ומהנה.
.1 קובעים מסגרת: אתם ההורים קובעים בצוותא את המסגרת הכללית שתהווה בסיס לתכנון החופשה, כגון: תקציב, תאריכים, יעדים אפשריים וכל נתון בסיסיא חר שאתם יודעים כי יש להתחשב בו בתכנון חופשה. אחר כך מכנסים את הילדים, מציגים בפניהם את המסגרת הכללית ,רצוי להעלות אותה על הכתב, ומזמינים אותם להיות שותפים פעילים בתכנון החופשה. חשוב להעביר לילדים את המסר כי גם בגבולות המסגרת שנקבעה נותר להםמרחב תכנון וביצוע רב. וכי הם מוזמנים להשפיע על אופי החופשה ובכך להבטיחכי תתאים לצרכיהם. תכנון בגבולות מסגרת שנקבעת מראש יעניק לילדים הזדמנותלהיות שותפים לעשיה ברמה ההולמת את גילם ויגדיל את סיכויהם לעמודבמשימה בהצלחה. וכמו כן יגדיל את סיכויה של התכנית להיות מציאותית וברתביצוע.
.2 סיעור מוחין:מזמינים את כל בני המשפחה להעלות רעיונות לבחירת יעד ואופי לחופשה. חשוב להתייחס בכבוד ופתיחות לכל רעיון ולעודד גם את הילדיםלתת משוב חיובי זה לזה. רצוי לרשום את הרעיונות על גבי בריסטול בגודל חציגליון שיאפשר למשתתפים מרחב יצירה מרווח וגם קריא. אם יש במשפחתכם ילדים שעדיין לאיודעים קרא וכתב עודדו אותם לצייר את הרעיונות שלהם כדי שיקחו גם הם חלקפעיל בתהליך. כמו בכל שלב גם כאן כדאי שתקבעו מראש את החוקים, כגון: כל אחד כותבבתורו, צריך להשאיר מספיק מקום על הבריסטול לאחרים, לא כותבים על דברי האחרים,וכו'. נסו לערוך את סיעור המוחין באוירה לא שיפוטית כדי ללמד את הילדיםלהקשיב לקול הפנימי שלהם ולאפשר לרעיונותיהם לזרום מהפנים לחוץ בפתיחות)לפרגן באהבה לייחודיות של כל משתתף(.פיתוח היכולת להקשיב לקולם הפנימי ולסמוך עליו יעזור להם בעתיד להתמודד עם לחצים חברתיים וילמד אותם להאמיןבכוחם וביכולתם לקבל החלטות אישיות נכונות מתוך התבוננותפנימית.
.3 מיצוי וזיקוק: לאחר שכל אחד כתב לפחות רעיון אחד – הגבילו למקסימום שלשה רעיונות למשתתף – מזמינים את כל המשתתפים לבחון את הרעיונות שנאספו ולענות בצוותא על השאלות הבאות: האם הרעיון עומד במסגרת המגבלות שנקבעו בסעיף מס' 1? מה נחוץ כדי לממש את הרעיון? איזה תפקיד מוכן כל משתתף לקחת על עצמו כדי להוציא לפועל את הרעיון? תפקיד השאלות הוא לכוון את הילדים לערוך את השינויים שיאפשרו לרעיון שלהם להיכלל ברשימת הרעיונות העומדים בתנאים של סעיף מס' 1. בחינת הרעיונות עוזרת לילדים ללמוד להפריד טפל מעיקר, לחבר בין החלום למציאות ולהתמקד ביכולת שלהם ושל המשפחה להוציא את הרעיונות לפועל.
.4 בחירות: כדאי לרכז את הרעיונות שהגיעו לקו הגמר בצורה מסודרת על גבי בריסטול חדש ולמספר אותם. בשלב הזה כל אחד מהרעיונות שעמדו בתנאי הקבלה המשפחתיים ונמצאו אפשריים ליישום כבר עבר תהליך של עיבוד ושינה צורה מרעיון אישי לרעיון קבוצתי. כל משתתף יקבל זכות בחירה אחת – אפשרי לערוך בחירות חשאיות בעזרת פתקים – וכדאי להחליט מראש כי במידה ולא יהיה רוב לאף רעיון תערך הגרלה. חשוב לוודא שכל משתתף יתרום משהו לכל אחד מהרעיונות שהגיעו לקו הגמר, כך שכל רעיון שיבחר יכיל את טביעת האצבעות של כל בני המשפחה. ילדיכם ירגישו כי מדובר במשימה משפחתית שהצלחתה תלויה בנכונות של כל אחד מהם לתרום לכלל ולשתף פעולה. תחושת החיברות תעזור לילדכם לקבל את דין הבחירות ותפחית התנגדויות בשלב הביצוע.
.5 חלוקת תפקידים: לאחר שבחרתם יעד לחופשה, מסגרת זמן ורשימת פעילויות שתענה על הצרכים המגוונים של בני המשפחה הגיע הזמן לחלק תפקידים ולהוציא את התכנית לפועל. קחו בחשבון כי כדי להבטיח את עמידתם של בני המשפחה במשימות בהצלחה הן צריכות להתאים לא רק לגילם ולכישוריהם אלא גם לנטיות ליבם. אתם יכולים לכוון אותם בעזרת שאלות מנחות ולעודד אותם לבחור משימות המתאימות ליכולות המיוחדות שלהם. אבל כדאי לקחת בחשבון גם אפשרות שהילדים יבחרו לבצע משימה שבעינכם נראית כגדולה או קטנה ממידתם. פרגנו לילדים ותנו להם כל תמיכה אפשרית כדי להבטיח את עמידתם במשימה בהצלחה. חשוב להעביר את המסר כי כל תפקיד הוא בעל ערך וכי הצלחת החופשה תלויה בכל אחד מבני המשפחה באותה המידה. לקיחת חלק פעיל בתהליך היישום תלמד את הילדים כיצד להוציא רעיון מהפשט אל הפועל. וגם תעלה את תחושת הערך העצמי שלהם כפרט התורם לרווחת המשפחה. ילדים שיש להם תפקיד במשפחה מרגישים שיש להם מקום בה ומפתחים דימוי עצמי חיובי המשפיע על התיחסותם לסביבה ולהיפך.
.6 עמידה בזמנים: הכינו לוח עם רשימת המשימות, הכולל את שמות האחראים למשימה ומועד ביצוע המשימה. כדאי לקבוע תאריך לפגישה משפחתית נוספת לצרכי עדכון, התיעצות ואיחוד כוחות כדי להבטיח את השלמת המשימות בזמן. רצוי להמנע מלגעור במי שלא עומד בזמנים ומומלץ להציע לילדים לשתף אתכם בתהליך העבודה שלהם כדי לבחון היכן הם מתקשים. יחד איתם בידקו מה אפשר לשנות בתהליך כדי להופכו ליעיל ועם זאת בר ביצוע עבורם ובדרכם. כדי שכולם יגיעו עם תחושה של הצלחה לקו הגמר חשוב לעודד ולתת משוב חיובי לכל מאמץ ונסיון של הילדים לבצע את המשימה בזמן. ילדיכם ילמדו לפתח בעצמם את היכולת לעמוד בלוח הזמנים של המשפחה. וזאת תוך כדי הכרה בצרכים המיוחדים שלהם והבנה כי לכל אחד יש את הקצב שלו והדרך שלו וכי זהבסדר.יש מי שמתעורר ב- 07:45 כדי להגיע ב- 08:00 לבית הספר ויש מי שצריךלהתעורר ב-06:30 כדי לעמוד באותה משימה. חשוב לפרגן לעמידה במשימה ולא להשוות בין הדרכים שעשה כל אחד מהם כדי לעמוד בה.
.7 מצגת: כמה ימים לפני היציאה לחופשה מציג באופן חזותי כל אחד מבני המשפחה את חלקו בפאזל המרכיב את תמונת החופשה המשפחתית. לדוגמא: האחראי על הלינה בחופשה מציג תמונות של בית ההארחה, חדרי השינה, סביבה וכו'. ילדים וגם מבוגרים עשויים לפתח חרדות לפני יציאה למקום חדש ולא מוכר. תהליךההתודעות באמצעים חזותיים אל המקום אליו אתם נוסעים יקל עליכם ויאפשר לכם להרגיש שם "בבית" עוד בטרם צאתכם. רצוי לאגד את כל המצגות והתמונות לתיקיה מסודרת ולארגן תכנית יומית כתובה, בה יוכלו כל המשתתפים לעיין לפני החופשה ובמהלכה. חשוב להכין את הילדים לאפשרות כי יתכנו שינויים בלתי צפויים בתכנית במהלך החופשה – כי ככה זה בחופשות וככה זה בחיים בכלל. קיומה של מסגרת ברורה עם תכנית פעילויות ידועות מראש יתרמו לתחושת הביטחון של הילדים ויהפכו את האירועים הבלתי צפויים בחופשתכם לברי התמודדות.
.8 יוצאים לדרך: כדאי להתחיל את החופשה בארוחה משותפת או בטקס משותף אחר שיאפשר לכם לאחל לעצמכם וזה לזה חופשה נעימה. בנוסף לכך, עודדו את הילדים לפתח טקס אישי. הטקס יעזור להם לעבור בקצב שלהם ממצב של שהות בסביבתם המוכרת והבטוחה למצב של מוכנות ליציאה לחופשה. באופן כללי, טקס עוזר לנו לעבור ממצב אחד למצב אחר כיון שהוא מזמן התיחסות למה שקורה עכשיו ומכין אותנו למה שיקרה אחר כך. נסיעה טובה!
כדי להבטיח שתכנון החופשה יהפוך לחויה חיובית גם עבורכם וגם עבור הילדים אני ממליצה להתחיל עם תכנון של חופשה בת יום בקרבת מקום מגוריכם. רק חויה חיובית של הצלחה במשימה תעודד אתכם להתאמץ ולתכנן חופשות משפחתיות נוספות. ובהמשך, כדי לאפשר למשתתפים לשחזר את חווית ההצלחה של הנסיון הראשון חשוב כי הרמת הרף תיעשה באופן הדרגתי. עכשיו אתם מוכנים לצאת לחופשה משפחתית וגם להינות ממנה. נכון, מדובר בעבודת הכנה ובהשקעה של אנרגיה וזמן ויהיו כאלה שיאמרו כי אולי עדיף כבר להשאר בבית. או להתבדח על כך שאחרי כ"כ הרבה עבודה הם באמת זקוקים לחופשה. ואתם צודקים, אבל כפי שראיתם, לתהליך ההכנה יש תועלת מרובה בפיתוח כישורי חיים חשובים ועל הדרך אתם גם מרוויחים חופשה נהדרת שמשאירה טעם של עוד. וכמו כל דבר בחיים: ככל שתתאמנו על זה יותר פעמים כך תשפרו את ביצועיכם. חיי משפחה נעימים, פוריים ושמחים לכם.
* רונית גבאי מרפאה באומנות, מתמחה בטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים,הדרכת הורים ובנית מערך תמיכה לבני המשפחה המורחבת.