"סימני דרך לשילוב בריא של הילד החולה", הוא ספר חדש שכתבה ד"ר יוספה איזנברג, העוסק בדילמות המלוות שילוב בכיתה של ילד החולה במחלה כרונית. הספר, שיצא לאור בהוצאת מכון מופ"ת, מבוסס על עבודת הדוקטורט של איזנברג.
איזנברג היא מרצה ומדריכה פדגוגית בחוג לחינוך מיוחד במכללת אחוה לחינוך.
לדברי המחברת, יש להעניק תשומת לב ייחודית לילד החולה בכיתה הרגילה. ילד חולה כרוני שוהה ימים רבים בביתו או בבית החולים. לא אחת הוא סובל מבדידות גדולה. בית הספר הוא גם המקום היחיד שבו הילד הוא תלמיד וילד ולא חולה או מטופל. לא אחת זה גם המקום היחיד שבו הוא מפתח יחסים חברתיים.
בראיונות שערכה המחברת לצורך כתיבת הספר, מתוודים המרואיינים על הבעיות הנוצרות בחיי היומיום. הורים וילדים סיפרו לאיזנברג על ההתמודדות שלהם עם הקשיים ועל מערכת היחסים עם בית הספר, התלמידים והמורים.
המחברת מעלה בספר שורה של שאלות כמו; איך להציג לכיתה את מחלתו של הילד – אם בכלל, איך להתייחס אל הילד – כאל ילד רגיל או לתת לו יחס מיוחד, כיצד לגרום לילדים האחרים בכיתה לתמוך בילד, מתי לאפשר ליווי של הורה או סיוע אחר בכיתה, מתי יש לפנות לרופא המטפל להתייעצות, מתי ליידע את הצוות הרפואי בהחלטות הקשורות ללימודים ועוד.
איזנברג מציעה להורים הצעות שונות מתחום התמחותה בנושא זה. כך, למשל, היא ממליצה להורים להכין את הילד למפגש הראשון עם הכיתה, לשמור על קשר רציף עם בית הספר, ליזום קשר עם היועצת של בית הספר ועוד. למורים מציעה הכותבת להיות בקשר עם ההורים ביוזמתם. ומה שלא פחות חשוב; כאשר הילד נעדר מבית הספר, גם לתקופות ארוכות, צריך לשמור עבורו את המקום הקבוע שלו בכיתה.
ספר חדש; איך לשלב ילד עם מחלה כרונית בכיתה
כיצד לסייע לילד במערכת החינוך?