אם גל בחינות מתקרב, ובין בחינה לבחינה הזמן קצר ויש המון חומר לזכור, כדאי להכיר שתי מיומנויות בסיסיות: לסכם חומר ולזכור אותו. לפניכם כמה טיפים שיסייעו לכם להתכונן לבחינות.
בחינות שונות כוללות סוגים שונים של שאלות: יש בחינות שבהן תמצאו שאלות שדורשות "הקאה" של חומר שלמדתם בעל פה, ובאחרות – שאלות קשות יותר, המבקשות יישום של עקרונות או תאוריה בהקשר אחר, לעתים אקטואלי. במקרים מסוימים תידרשו לנתח מקרה, להסיק מסקנות או להעריך.
הרבה פעמים בבית הספר לא ממש מלמדים איך לסכם את החומר, וגם לא מלמדים דרכים לזכירת מידע. במאמר זה תמצאו כמה טיפים שאולי יסייעו לכם בהתמודדות עם שתי המיומנויות הללו בתקופת הבחינות.
איך לסכם חומר
כדי להגיע לסיכום טוב של מאמר, פרק מספר או אפילו שיעור מהמחברת, כדאי לבצע שלושה שלבים:
א. קריאה מעמיקה ופעילה
ב. סיכום החומר
ג. הצגה גרפית של המידע המילולי
שלב א': קריאה מעמיקה ופעילה
תוך כדי הקריאה מומלץ לעשות את הפעולות האלה:
1. סמנו והדגישו משפטים חשובים, מילים ומושגים:
סימון – התחילו בקריאת הטקסט, ורק לאחר שתשלימו קריאת פסקה סמנו בה את הרעיון המרכזי .
הדגשה – הדגישו משפטים חשובים, מסקנות, את עמדת הכותב, מושגים עיקריים, מילים לא מוכרות…
2. כתבו הערות בשולי הפסקאות:
תנו כותרת לכל פסקה.
רשמו את "תפקיד" הפסקה: דוגמה/ לתת סיבה/לפרט תוצאה/ להציג בעיה/ להציע פתרון.
נסחו שאלות שיש לכם על הכתוב בטקסט.
הוסיפו את דעתכם האישית על הכתוב.
שרטטו חצים וקווים בין רעיונות הקשורים זה לזה.
קריאה פעילה מסייעת בכל סוג של טקסט, אך היא חיונית במיוחד כשמדובר בטקסט מורכב ובלתי מובן. במקום לקרוא שוב ושוב בלא תחושה של התקדמות, מומלץ לבצע את הפעולות שהזכרנו (סימון, הדגשה ורישום הערות) ו"לכבוש" בהדרגה פסקה ועוד פסקה.
שלב ב': סיכום
הסיכום (תמצית) הוא ארגון בהיר וקצר של הרעיונות החשובים בטקסט.
כדי לסכם טקסט טוב, צריך להבין אותו. לכן, חשוב מאוד לבדוק מה בסיס הארגון של הטקסט (לפעמים יש יותר מאחד). כך, לפעמים קורה שאנו קוראים מאמר שיש בו המון פרטים והסברים, אבל בתום הקריאה, אנו בעצם מבינים שהמחבר ניסה להציע פתרון לבעיה. לכן, בסיכום שלכם תארו בקצרה מה הבעיה ומהו הפתרון.
באותה דרך, כדאי לחפש בטקסט דרכי ארגון, כגון:
סיבות-תוצאות.
בעיות – פתרונות אפשריים – הפתרון המומלץ.
תיאור מהלך העניינים לפי זמן התרחשותם.
השוואה בין דעות בעד ונגד, בין יתרונות וחסרונות של נושא.
תיאור היבטים שונים של תופעה.
אורך של סיכום הוא לכל היותר שליש מגודל הטקסט המקורי.
שלב ג': סיכום חזותי של החומר
לאנשים רבים יש זיכרון צילומי. כלומר, הם זוכרים מה שהם רואים, וככל שהדברים הם יותר חזותיים (ופחות מילוליים) כך, הם זוכרים אותם טוב יותר.
כאשר יש סיכום מילולי, מומלץ להוסיף לסיכום גם אמצעים גרפיים כגון טבלאות, תרשימים ומפות. הם גם סוג של סיכום, וגם מהווים דרך מצוינת לזכור, כיוון שהם מציגים את המידע המעובד בדרך ידידותית ונוחה לעין.
לפניכם כמה הצעות לארגון גרפי של מידע:
אם בסיכום שלכם יש השוואה – צרו טבלה.
כאשר יש השוואה בטקסט: דעות בעד ונגד, יתרונות וחסרונות, היבטים שונים של נושא – הציגו את ההשוואה בעזרת טבלה.
אם בסיכום שלכם מתואר תהליך – סרטטו תרשים זרימה.
כאשר בטקסט מתואר תהליךכלשהו, צרו תרשים זרימה שכל תיבה בו מציינת שלב אחר בתהליך. בין התיבות סרטטו חצים לייצוג הקשרים בין השלבים.
אם בסיכום שלכם יש תיאור אירועים שקרו בזה אחר זה – סרטטו ציר זמן.
כאשר הטקסט כולל תאריכים או תיאור אירועים על פי זמן התרחשותם, כדאי לסרטט ציר זמן. אפשר להוסיף על ציר הזמן הערות ופרטים הקשורים לאירועים.
אם בסיכום שלכם יש פירוט של רעיונות ומושגים – צרו מפת מושגים.
לסיכום
מבנה הטקסט – ארגון גרפי מומלץ
השוואה – טבלה
תהליךתרשים זרימה
רצף אירועים ציר זמן
רעיונות ומושגים מפת מושגים
טיפים לשיפור הזיכרון
זכירת רשימות של סעיפים, שלבים, כללים…
רשמו בצורה תמציתית ומסודרת את רשימת הסעיפים.
סמנו בכל סעיף מילת מפתח אחת או שתיים, שהיא החשובה ביותר במשפט או לחילופין שתעזור לכם מאוד לזכור אותו.
כעת בחרו אחת משתי האפשרויות:
אפשרות א': צרו מילים עם ראשי התיבות של מילות המפתח – ואז יש לכם רק כמה מילים בודדות לזכור.
אם יש לכם זיכרון צילומי (אתם זוכרים איך החומר היה כתוב על הדף), כדאי גם לרשום זאת בצורה מאוד מסודרת על הדף, להשתמש בצבעים ותרשימים שונים.
אפשרות ב': חברו ממילות המפתח סיפור דמיוני ביותר, המכיל את המילים הללו.
אפשרות זו מבטיחה זיכרון של החומר לטווח ארוך.
ככל שהסיפור שלכם יהיה דמיוני יותר, כך תזכרו אותו בקלות רבה יותר, זאת משום שאנשים נוטים לזכור דברים שהם יוצאי דופן, מוזרים, מעניינים.
אם אין חובה שהסעיפים יופיעו בסדר מסוים – תוכלו לשנות את הסדר שלהם, כדי שראשי התיבות ייצאו כמילה בעלת משמעות או שהסיפור שלכם "יסתדר" טוב.
זכירת מושגים ומילים
אם יש לכם רשימת הגדרות לזכור, פירושים של מילים או תרגום מילים לשפה אחרת – הכינו כרטיסיות. כל כרטיסייה מיועדת למושג/מילה. בצד אחד של הכרטיסייה רשמו את המילה ובצידה האחר את התרגום או ההגדרה.
בחנו את עצמכם – קראו את המושג בכרטיסייה ונסו לזכור מה רשום בצדה האחר.
זכרתם? שימו את הכרטיסייה בצד, ואת השאר החזיקו ביד. המשיכו להתאמן עד שלא יישארו בידיכם כרטיסיות.
שיטה לבעלי זיכרון שמיעתי
אם אתם שומעים שיר פעם-פעמיים וזוכרים היטב את מילותיו ואת המנגינה, סימן שאתם בעלי זיכרון שמיעתי טוב. לכם – מומלץ להקליט את עצמכם מסבירים את הנושא.
רשמו את הסיכומים בצורה מסודרת וברורה.
הקליטו את עצמכם קוראים בקול מן הדף באמצעות טייפ מנהלים (או הוציאו מהארון את הטייפים הישנים של פעם), אפשר גם להשתמש במחשב (יש צורך בתוכנה מיוחדת ומיקרופון).
השמיעו לעצמכם את ההקלטה עשרות פעמים, בכל זמן אפשרי: כשאתם מתלבשים בבוקר,כשאתם אוכלים, נוסעים באוטובוס… מובן שהאזנה מלאה תזרז את תהליך הזכירה, אבל גם אם לא תקשיבו ממש, בלי שתשימו לב זה ייכנס לראש…
ואתם? האם יש לכם שיטות טובות לסכם חומר ולזכור אותו? שתפו אותנו באמצעות הוספת 'תגובה'.