הוראה מתקנת; מורות להוראה מתקנת
היכן לומדים הוראה מתקנת ומי הם המורים
הוראה מתקנת לומדים במכללות להוראה ובאוניברסיטאות. בהוראה מתקנת משתלמים בדרך כלל מורים שכבר עבדו בהוראה ומחפשים אפיק מקצועי שלדעתם יוכלו לתרום בו. באופן כללי, המוטיבציה שלהם היא לנסות לסייע לקשיים לימודיים שאותם גילו במהלך עבודתם עם התלמידים. בדרך כלל מדובר במורות, רובן מכיתות היסוד של בית הספר היסודי, או מהחינוך המיוחד, שעסקו בהוראת הקריאה והכתיבה. בחלקן מדובר ביועצות, שעוסקות בכך במסגרת הכשרתן כיועצות, והוסיפו גם התמחות בהוראה מתקנת.
מהי הוראה מתקנת
הוראה מתקנת הוא שם לסוג הוראה שמטרתו לסייע לתלמידים שמתמודדים עם קשיים בלמידה. לפעמים הקשיים מתחילים בגיל צעיר, כמו גיל הגן, ולפעמים בכיתות הנמוכות של בית הספר. התלמיד שזקוק להוראה מתקנת אינו מצליח לתפקד בלימודים ברמה שנדרשת מרוב בני גילו. בדרך כלל התלמיד מתקשה להפיק תועלת מהלימודים, והם רק יוצרים אצלו תסכול מתמשך. ההוראה המתקנת באה לתקן את ההתנהלות הלימודית של התלמיד, ולהציע לו דרכי למידה שונות. למעשה התלמיד עולה בעזרתן על מסלול חדש בלמידה. השינוי משמעותי במיוחד, כיון שעם ההצלחה פוחתת הרגשת התסכול, הביטחון העצמי גדל ועמו גם המוטיבציה ללמידה. לכן, למרות שהשם הוראה מתקנת מעיד כי מדובר בהוראה בלבד, הוראה מתקנת יעילה יותר כשהיא משלבת עקרונות טיפוליים. בהוראה מתקנת מציבים שני יעדים; שיפור בלימודים או בניהול הלמידה מחד, אבל גם חיזוק והעצמת הדימוי העצמי, העלאת המודעות העצמית, וההבנה שבעזרת התנהגות בונה וממוקדת ניתן להתגבר על הקשיים.
עקרונות בהוראה מתקנת
ההוראה המתקנת היא הוראה יחידנית. היא מתבצעת בלמידה של מורה מול תלמיד ומתמקדת בקשיים האופייניים ללומד היחידני. לפני הטיפול מאבחנים את המטופל. האבחונים מתבצעים או על ידי גורמים מוסמכים, או על ידי המורה להוראה מתקנת עצמה. לכך מתווסף מידע שהמורה מקבלת מבית הספר, מהתלמיד עצמו ומהוריו. על בסיס הערכה זו נבנית תוכנית המותאמת לקשיים הספציפיים של התלמיד.
עקרון נוסף בהוראה מתקנת הוא למידה פעילה. כיוון שבבית הספר הלמידה היא בדרך כלל ברובה פאסיבית, ומתבצעת בהוראה פרונטלית, הרי ברור שאם התלמיד נכשל שם צריך לשנות לו את סוג הלמידה. למידה משמעותית, היוצאת מתוך הלומד ומדברת אל לבו, היא דוגמה ללמידה שמקובלת בהוראה מתקנת. הלמידה חייבת לביות פעילה - התלמיד צריך לפעול על החומר הלימודי, לשחק, לתרגל, להפעיל חושים נוספים בלמידה. למשל, כדי ללמוד את האותיות באנגלית לשלב שירה בתהליך.
עקרון נוסף בהוראה מתקנת הוא ארגון הלמידה. ישנם תלמידים שלא יודעים לעמוד בלוח זמנים או בהתמקדות במטרה. יש תלמידים שרק תרגול בפן אחד של ארגון הלמידה יכול לשנות את התייחסות כלפיה. למשל, תלמידים רבים שנזקקים להוראה מתקנת נכשלים במבחנים. לפעמים הכישלון נובע מחוסר ידיעת החומר, אבל לעתים ישנה גם בעיה של ארגון וסדר. לדוגמה, איך לענות על שאלון במבחן פתוח. כדי להצליח במבחן צריך לדעת להתייחס למסגרת הזמן הנתונה, לשאלות קלות וקשות, לשאלות פתוחות וסגורות, לכתיבה מדוייקת - מה אני רוצה להגיד בתשובה ועוד.
לפעמים מתגלים דרך ההוראה המתקנת לקויות למידה שונות, שגם בהן יודע המומחה לטפל. למשל, דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה ועוד. מורה טוב להוראה מתקנת הוא כזה שמצליח גם לקדם את הילד לימודית וגם ליצור איתו מערכת יחסים יציבה ואמפתית.