אביב בן דור הוא מייסד שיטת "חותם תנועה" ומלמד כיצד להמשיך ולפתח את הילד או המבוגר גם כשזה "תקוע": בלקויות למידה, בהפרעות התנהגות ובמגבלות אישיות שונות.
לדברי בן דור, אפשר לפתור הרבה מהבעיות במשחקי תנועה, באימוני טאי-צ'י, או בתרגול אומנויות לחימה.
כשנכנסים למרחב הטיפולי שאביב מעצב לילדים זה נראה כמו מגרש משחקים מרתק, וכך הילדים מרגישים. התנועה וההתנהגות מאובחנים ברמת דיוק גבוהה.
לאחר היכרות תוך כדי "המשחק", של בערך כשעתיים, וללא קבלת רקע מכל סוג שהוא על הילדים, האיבחון קולע לגמרי, ומתאר את הילדים לפרטי פרטים.
מהי שיטת "חותם תנועה"?
שיטת חותם תנועה היא דרך התבוננות (בשפת התנועה האישית כחתימת כתב יד מדוייקת של כל האישיות), דרכה ניתן לראות בשקיפות כמו ברנטגן מה קורה במוח ובמערכת העצבים של הילד והמבוגר.
כאשר אנו בקשב והבנה מלאים עם המטופל, הריפוי הוא תהליך של התקדמות הלאה מהמקום הנוכחי או התקוע.
האם הגישה של "חותם תנועה" מחייבת תנועה של המטופל?
לא. ניתן להגיע אל שפת התנועה גם על ידי הזזת האיברים של המטופל תוך כדי שהוא יושב או שוכב. גם בדרך זו ניתן לפתח את תבניות התנועה ותתקבל הבראה והחלמה.
ואם אי אפשר לגעת במטופל?
קיים רובד נוסף וחשוב שבו אנו בתנועה – תנועה של המחשבה וההרגשה. לכן, ההנחיה בדימיון תוך כדי שיחה, היא לעיתים הדרך המועילה להתפתח ולפתור קונפליקטים וטראומות.
איך מתבצע טיפול ברובד הדימיון עם ילדים?
לדברי בן דור, "אצל ילדים חווית המשחק היא לכשלעצמה מעבר מושלם לרובד הדימיון. לדוגמה: ילד שנוצרו אצלו הפרעות התנהגותיות ופחדים כרוניים כתוצאה של הטראומה מאז המלחמה בצפון, רצה לקבוע כל הזמן את מהלך הדברים, כמו חשש מפני הבאות. בתוך הטיפול, כשכל הזמן שאל מה יהיה ומה נעשה בפעם הבאה, ולמה לא עשינו את זה… איפשרתי לו להכין רשימה מדוייקת ויותר מאוחר גם לצייר ולתכנן מה יהיה במפגש הבא. וכך במשך שלושה מפגשים הוא הכניס אותנו לעולם הדמיון שלו, שהיה מורכב ממלכודות שהוא היה לכוד בהן. המשחק הדמיוני הזה שהוא שלט בו, איפשר לו להמחיז ולחוות את הטראומה תחת שליטה ובקרה, לעכל אותה ולהמציא לה פיתרון משל עצמו. כעבור מספר פגישות קצר נוצרה הטבה משמעותית".
איך מתבצע טיפול בתנועה? כל מה שאתה רואה, לקוי בדפוסי התנועה, אתה מתקן?
לא. הדרך הטבעית שבה התינוק והילד מתפתח היא ללמוד מתוך ההתנסות עצמה. אנו לא מלמדים את התינוק לזחול, ולא מלמדים את הילד להניע את הלשון בכדי לדבר, זה קורה באופן טבעי. ולכן, אם היוזמה והגילוי אינם באים ממנו, המהלך הטבעי נפגע, וגם ההתפתחות לא תהיה שלמה. לכן אנו מחפשים ומוצאים אסטרטגיה בה הגילוי והלמידה יווצרו מעצמם וכך נוצרת הפריצה. שמירה על עיקרון זה מייחדת את השיטה וההצלחות שלה.
כיצד נוצרה השיטה ומה מייחד אותה?
במשך 29 שנים אוסף בן דור ומשכלל מידע מטובי המאסטרים בעולם. בתוכם יעל אופיר, מאסטר בטיפול בתנועה, שאת עיקרי עבודתה הוא משלב בעבודתו.
מה שמייחד את "חותם תנועה" היא הדרך לאבחן ולנתח לעומק את הסיטואציה הטיפולית תוך ראיית התמונה הכוללת, היכולת לעבוד עם מצבים מורכבים וגם קשים, ההתייחסות הפרטנית היוצרת פיתרון אישי לכל מטופל, עוצמה של חוויה טיפולית היוצרת שינוי ומשמעות במקום הוראה והסבר חיצוני, חתירה ליצירת שינוי עמוק ויסודי ומהווה בסיס להתחלה חדשה, גיוון רב של הכלים הטיפוליים ודרכי הפעולה.