חינוך התיישבותי
לא מתפשרים – המידעון האחרון של בי"ס העמק המערבי בקיבוץ יפעת, מדווח על אירוע חילופי מכות בין תלמיד מכיתה י"ב ותלמיד מכיתה ט'. האירוע הסתיים בהשעיית שני התלמידים מיום לימודים ובשיחה עם הוריהם. מידעון ביה"ס מקפיד על שקיפות ומדווח על כל מקרה של אלימות תלמידים, או התנהגות לא נאותה שלהם בטיולים וסיורים לימודיים."לא נתפשר בנושא אירועי אלימות!" מודגש במידעון שוב המוטו של ביה"ס בשנים האחרונות.
מחוז צפון
נחנך – ביה"ס היהודי-ערבי דו לשוני גליל, שבמועצה האזורית משגב, חגג בחודש שעבר את חנוכת מבנהו החדש בקיבוץ אשבל. ביה"ס נבנה הודות לתרומה בסך כ-800 אלף דולר של בני הזוג אופנהיימר מארגנטינה. בי"ס גליל הוקם לפני כ-10 שנים על ידי עמותת "יד ביד". בביה"ס לומדים השנה כ-200 תלמידים בכיתות א'-ט' מיישובים יהודים וערבים במועצה. המבנה החדש כולל שמונה כיתות לימוד.
מחוז חיפה
טעות – בשנה האחרונה הואשמו מספר רשויות ובתי"ס, בעיקר מהחינוך הממלכתי-דתי, על אי שיבוץ מכוון של תלמידים ממוצא אתיופי. לפני חג הסוכות נראה היה כי התופעה הגיעה גם לחיפה, כאשר מספר בני העדה ערכו הפגנה ליד ביה"ס הממלכתי-דתי רמב"ם. העילה להפגנה הייתה דחיית קליטתה, לכאורה, של תלמידה בת העדה מביה"ס. מנהל מחוז חיפה, אהרון זבידה, הזדרז לערוך בדיקה עם מפקח ביה"ס ומצא שמקור הפרשה בטעות בשיבוץ. התברר כי התלמידה אמורה הייתה ללמוד השנה בבי"ס אחר, אך להוריה נשלחה בטעות הודעה על רישום התלמידה ללימודים ברמב"ם. תיקון הטעות נתפס, כנראה, על ידי ההורים כדחייה מכוונת של בתם. כדי לפתור את הבעיה, מיהר המחוז לשבץ את התלמידה ללימודים בבי"ס ממלכתי-דתי אחר בעיר – נתיב אליעזר כרמל. מהמחוז נמסר, כי מדובר בבי"ס עם אוכלוסיה מבוססת, שקולט את העולים בצורה הטובה ביותר. עוד נמסר, כי התלמידה השתלבה היטב בביה"ס החדש.
פרס המים – בן בית המלוכה הבריטי, הנסיך אדוארד, ביקר בחודש שעבר בביה"ס ליאו באק בחיפה. במסגרת הביקור נפגש הנסיך לשיחה עם תלמידים מביה"ס הפעילים בתוכנית "פרס הנוער הבינלאומית". מביה"ס נמסר, כי כ-300 מתלמידי ליאו באק מתנדבים מידי שנה להשתתף בתוכנית, שיזם אביו של הנסיך. תוכנית פרס הנוער, המופעלת ביותר ממאה מדינות בעולם, שמה דגש על מצוינות בלימודים וייזום פעילויות למען הקהילה. בין הפעילויות שיזמו תלמידי ליאו באק בשנים האחרונות במסגרת התוכנית; הקמת מתנ"ס בשכונת עין הים בחיפה, הפעלה באומנויות של ילדים המאושפזים בבית חולים, סיוע למקלט לנשים מוכות, הרצאות בבתי אבות ועוד.
מנח"י
גן דו-לשוני – במינהל הקהילתי נווה יעקב בירושלים, נפתח השנה גן דו-לשוני בעברית וברוסית. בגן פועלות שלוש כיתות מגילאי פעוטון ועד טרום-חובה. בכל כיתה כ-20 ילדים דוברי עברית ודוברי רוסית והצוות מורכב אף הוא מדוברי שתי השפות. מטרת היוזמה היא, שילדי הגן ילמדו את שתי השפות וישלטו בהן בעתיד. מטרה זו מתבססת על מחקרים בינלאומיים, הקובעים שילדים עד גיל ארבע קולטים שפות בצורה הטובה ביותר. בגן גם מושם דגש על חינוך הילדים לקבלת האחר. הגן הדו-לשוני מייצג את ישראל בפורום יורולוג הבינלאומי, העוסק בחינוך דו-לשוני, ומבקרים בו אנשי חינוך רבים מחו"ל.
מחוז מרכז
חינוך אישי – עיריית נס ציונה מאמצת השנה את מודל החינוך האישי, המופעל זו השנה השלישית בבת ים. המודל יופעל לאחר החגים בכיתות ז' בחטיבות הביניים בעיר. במקביל תתקיים הכשרה למודל של כל הצוותים החינוכיים בחטיבות הביניים ביישוב. הנחיית המורים תיעשה על ידי המכון לחינוך דמוקרטי במכללת סמינר הקיבוצים. התוכנית תכלול הצבת מטרות אישיות, לימודיות וחברתיות של התלמידים. כמו כן, ייפתחו מרבית ימי הלימודים בשעת חינוך, שבמסגרתה כל כיתה תפוצל לשתי קבוצות. כל קבוצה תלווה על ידי מורה מנחה. בנוסף ישתתף כל תלמיד במהלך שנת הלימודים במספר מפגשים אישיים עם המחנכת, לשם תמיכה ומעקב אחר התקדמותו במימוש מטרותיו. במסגרת התוכנית גם יעוצב חזון חינוכי עירוני.
מחוז תל אביב
פנימיות יום – השנה, לראשונה, יופעלו פנימיות יום בכל בתיה"ס היסודיים בבת ים, על כך נמסר מהעירייה. פנימיות היום יופעלו במסגרת תוכנית מיל"ת (מסגרות יום לימודיות תוספתיות). מטרת התוכנית היא לקדם בלימודים תלמידים חלשים ולהעצימם אישית וחברתית, באמצעות שיעורי תגבור והעשרה. בנוסף יופעלו פנימיות יום בשני בתי"ס על יסודיים בעיר – המר ותיכון אשכולות לאומנויות, וב-11 גני ילדים.
במסגרת תוכנית מיל"ת מוארך יום הלימודים ב-10 שעות נוספות בשבוע לכ-35 תלמידים בכל בי"ס. התלמידים מקבלים ארוחת צהריים חמה, תגבור לימודי בעברית, מתמטיקה ואנגלית, העשרה ופעילויות להעצמה אישית וחברתית. בגנים מקבלים הילדים ארוחה חמה והעשרה פדגוגית ואומנותית.
פנימיות היום מופעלות על ידי אגף החינוך בעיריית בת ים בסיוע קרן רש"י ומשה"ח.
פרסים והישגים
ישתתף באולימפיאדה למדעי כדור הארץ – רועי יהודה, תלמיד מצטיין מתיכון זיו בירושלים, נבחר לאחרונה להשתתף באולימפיאדה הראשונה למדעי כדור הארץ, שתתקיים החודש בדרום קוריאה.
מגמת כדור הארץ בירושלים היא מגמה על-אזורית ברמת חמש יחידות לימוד. במסגרת לימודי המגמה, נפגשים תלמידים מכל התיכונים בעיר ליום לימודים משותף בשבוע. התלמידים לומדים במגמה מגוון נושאים הקשורים למדעי כדור הארץ, כמו שינויי אקלים ופגעי טבע. לאחרונה שיגרו הדרום קוריאנים מכתב לשרת החינוך, יולי תמיר, ובו ביקשו שישראל תשתתף באולימפיאדה. יש לציין, שתוכנית האולימפיאדה נשענת למעשה על תכני תוכנית הלימודים הישראלית במדעי כדור הארץ לחטיבה העליונה, שתורגמה לאנגלית. מכיוון שבמשה"ח לא נמצא התקציב למימון נסיעת התלמיד לאולימפיאדה, התגייסה הקרן לירושלים לשאת בהוצאות.
פרס החינוך – שני בתי"ס יסודיים ממחוז צפון; עומרים במגידו ואבן-סינא בסכנין, נבחרו בין 11 מוסדות החינוך הזוכים בפרס החינוך הארצי לשנת תשס"ז. בתיה"ס הזוכים נבחרו לאחר שהגיעו לתוצאות גבוהות בקריטריונים שנבדקו בתהליך הבחירה; אקלים מיטבי, חינוך לערכים ולדמוקרטיה, פיתוח מקצועיות המורה, חיזוק מועצת התלמידים, חינוך למעורבות בקהילה, קידום הישגים לימודיים ומניעת נשירה. מנהלת המחוז, אורנה שמחון, בירכה את מנהלי בתיה"ס הזוכים, וציינה כי הזכייה הופכת את ביה"ס למודל לחיקוי, ולכן הם מחויבים לשמור על הרף הגבוה שהציבו.