חינוך מיוחד, הסבה לחינוך מיוחד, מכללות ולימודי תעודה
לימודי חינוך מיוחד
לימודי חינוך מיוחד מכשירים את הלומדים בהם להתמודד עם הוראה לתלמידים שיש להם אתגרי למידה שונים. בארץ קיימות כמה דרכים לתלמידים בעלי צרכים ללמוד: להשתלב במסגרת כיתה רגילה, להשתלב בכיתה מיוחדת בתוך בית ספר רגיל או ללמוד בבית ספר לחינוך מיוחד המוקדש כולו לבעלי צרכים מיוחדים. המטרה היא לאפשר לילדים אלה לקבל העשרה ולימודים במקצועות שונים, כמו גם לספק להם מסגרת מוגנת המתאימה לצרכים שלהם. במסגרת מסלול הלימודים מקבלים הסטודנטים הכשרה יסודית כדי שיוכלו לעבוד עם תלמידים בעלי מוגבלויות שונות, החל מכיתה א' ועד לכיתה י"ב.
מסלולי חינוך מיוחד
מסגרת לימודי חינוך מיוחד כוללת הכשרות מקיפות:
- הוראה לחינוך מיוחד – במסגרת זו נלמדות תיאוריות בתחום, פרקטיקות, מחקרים שונים ושיטות הוראה שונות המתאימות למסגרות חינוך אלה. תחום החינוך המיוחד כולל תיאוריות רגשיות, חברתיות, קוגניטיביות ואף מוטוריות.
- הכרת אוכלוסיית התלמידים בעלי הצרכים – הסטודנטים מתוודעים לאוכלוסיית התלמידים עם המוגבלויות השונות. התלמידים יכולים להיות עם מוגבלות רגשית, נפשית, מוטורית או שילוב של כלל אלה. לכן נכללים במסגרת הלימודים סיורים, מפגשים אישיים והתנסות של הוראת תלמידים מהמסלול המיוחד.
- חוגי לימוד – לצד הלימודים התיאורטיים לומדים הסטודנטים גם מקצועות לימוד המותאמים לתלמידים. למשל מדעים, מתמטיקה, מקרא ותרבות ישראל, ספרות ועוד.
- חוגי לימוד ייחודיים לבתי הספר העל יסודיים – כגון היסטוריה וספרות, המתאימים לתלמידים בוגרים הלומדים במסלולים שונים.
מטרת הלימודים
המסלולים המוצעים לאנשים המבקשים להתמחות בחינוך לבעלי צרכים נובעת מהרצון לשלב את הילדים בעלי הצרכים בחברה. יש לקדם ילדים אלה שהם בעלי מוגבלות ולשאוף לתת להם מסגרת מוגנת המתאימה לקצב שלהם, כמו גם ידע כללי להשתלבות בחברה. כל זאת בעזרת מורים שעברו הכשרות מקצועיות מתאימות.
משום כך הלימודים לחינוך מיוחד מפתחים מסלולי לימוד מוגדרים לצד חשיפה לגישות חינוכיות ערכיות שונות. אלה שמות את הדגש על עידוד האדם להגשים את עצמו במסגרת הצרכים, הרצונות והיכולות שלו. משום כך המורים הלומדים במסלולים אלה מקבלים כלים ובהם יוכלו להתאים את דרך ההוראה שלהם לכל תלמיד ותלמיד.
כיום יש דגש רב על נושא ההנגשה של תחומים שונים לאוכלוסיית אנשים עם מוגבלות. לכן הלימודים לומדים גם הנגשה של מערכות תקשוב שונות לצרכי תלמידים עם מוגבלויות ודרכי הוראה המתאימות להם.
מאמרים
ספר חדש; לרקוד בשניים – על שילוב ילד אוטיסט בגן ילדים רגיל
מסלול ראשון בתיכון רגיל של לימודי י"ג לתלמידי החינוך המיוחד
בוגרי י"ב בתשס"ה של כיתת החינוך המיוחד בביה"ס ליאו בק בחיפה, ממשיכים השנה את לימודיהם בכיתה י"ג. מביה"ס נמסר,
ביה"ס למחוננים במכללה האקדמית עמק הירדן בסכנת סגירה
המשך קיומו של ביה"ס למחוננים במכללה האקדמית עמק הירדן עמד בסוף החודש שעבר בסימן שאלה. בביה"ס לומדים כ-220 תלמידים מחוננים