"אני לא חושב שיש הבדל מהותי בין בוגר תואר ראשון בחינוך, B.ed, לבין בוגר B.A", כך אמר יו"ר הות"ת, הוועדה לתכנון ותקצוב במועצה להשכלה גבוהה, פרופ' שלמה גרוסמן, בכנס בנושא "דמות המורה, ההשכלה הגבוהה והפרצוף שלנו", שהתקיים השבוע במכללת אחוה.
כזכור, בעקבות המלצת דו"ח דברת הוחלט אשתקד, כי המכללות להוראה יועברו לניהול תקציבי וארגוני של הות"ת. על תהליך המעבר של המכללות להוראה לאחריות הות"ת, אמר גרוסמן, כי הוא יתבצע צעד אחר צעד. גרוסמן הוסיף, כי המתכונת החדשה של המכללות תהיה חייבת להקפיד על מבנה ארגוני נאות.
על החלטה נוספת של משה"ח – מיזוג המכללות להוראה, אמר גרוסמן, כי הייתה נכונה, מאחר והגידול הרב במספר המכללות גרם לפגיעה באיכות ההכשרה של הסטודנטים להוראה. לדעתו האיחוד יאפשר לפתח תוכניות לימודים טובות יותר ולרכוש מרצים טובים יותר. גרוסמן הוסיף, כי התוצר של הצמצום במספר המכללות יהיה הקמת מרכזים רציניים וחזקים ללימודי הוראה בכל רחבי הארץ.
לגבי דמות המורה האידיאלי, אמר יו"ר הות"ת, כי הוא צריך להיות בעל ידע יסודי רחב ואין זה ייתכן שיהיה ממוקד רק בתחום מאוד מוגדר. לדבריו המורה חייב להבין שחלו שינויים ומהפכות בתחומים רבים של ידע ותקשוב, שאותם הוא צריך ללמוד במכללה. מסיבה זו המורים יתמחו אומנם בתחומים מוגדרים, אך יהיו חייבים גם לרכוש השכלה כללית רחבה, שתאפשר להם להתמודד עם התלמידים.
"אנחנו הולכים לטפל במוסדות שיש להם היסטוריה ומערכות ארגון שונות מאלו שאנו מכירים. בות"ת יש לנו כללים מוגדרים, שאנחנו מאוד מקפידים עליהם. נשתדל להיות אובייקטיביים, ולעשות את מירב המאמצים לפתח מורה שמדינת ישראל זקוקה לו", סיכם גרוסמן.
גרוסמן הציג בכנס נתונים על מספר הלומדים במוסדות להשכלה הגבוהה בכלל והמכללות להוראה בפרט. מהנתונים עולה כי במכללות להוראה חל גידול מתמיד בשיעור הסטודנטים הערביים והוא עמד בתשס"ד על 28% מקרב הלומדים. בנושא זה אמר גרוסמן, כי בשל הרוויה במורים במערכת החינוך הערבית קיימת מגמה לעודד את בני המגזר לפנות ללימודים בתחומים אחרים מלבד הוראה, למשל עבודה סוציאלית וכלכלה.
יו"ר הות"ת נשאל כיצד יבטיח שלסגל ההוראה במכללות יוקצו תקציבי מחקר. לגרוסמן לא היו בשורות בנושא זה; "כל עוד אני מכהן בתפקידי לא אוכל להעביר תקציבי מחקר למכללות משום שאין ברשותי תקציבים כאלה. איני יכול להרוס את תשתית המחקר הקיימת באוניברסיטאות".
מכללת אחוה הציגה בכנס מודל חדש שפיתחה להכשרת מורים ברוח המלצות ועדת דברת. על פי המודל ישולבו בלימודי ההוראה במכללה לימודי המדעים ובוגרי התוכנית יקבלו תואר ראשון במדעים והסמכה להוראה. את פיתוח התוכנית אפשרו איחוד המכללה האקדמית והמכללה להוראה באחוה .