ישראל מתקדמת יותר מאירופה באיתור תלמידים מחוננים
חמישה חוקרים ממכללת גורדון בחיפה, השתתפו בכנס בינלאומי בנושא הוראת ילדים מחוננים, שנערך בחודש שעבר בספרד. לדברי החוקרים מישראל, הם הופתעו לשמוע מפי המשתתפים האירופאים בכנס, כי במרבית מדינות אירופה קיים מחסור חמור במסגרות המכשירות מורים להוראת ילדים מחוננים. בנוסף, דווח להם, כי איתור המחוננים באירופה נעשה לרוב על סמך המלצת מנהל ביה"ס, המורים או ההורים, ולא על פי קריטריונים אובייקטיביים, כמו המבדקים של מכון סאלד, הנהוגים בישראל. בארץ מאותרים תלמידים מחוננים במבדק ארצי, שנערך בסוף כיתה ג'. 3% מהתלמידים, שהישגיהם במבדק היו הגבוהים ביותר, מוזמנים למבדק נוסף. בעלי ההישגים הגבוהים ביותר במבדק השני, שהם כאחוז אחד מכלל התלמידים, מוגדרים כמחוננים. בארץ גם קיימות מספר מסגרות לימוד לתלמידים המחוננים כמו; כיתות לימוד מיוחדות בבתי"ס רגילים, לימודי יום בשבוע במרכזי העשרה בחברת תלמידים מחוננים מבתי"ס אחרים, חוגי העשרה ועוד.
בכנס בספרד הוצגו מחקרים של כ240- אנשי אקדמיה מרחבי העולם, ביניהם של 15 חוקרים ישראלים. בין המחקרים שהוצגו היה מחקרן של ד"ר יהודית לפידות-ברמן וד"ר צפורה אשרת, שבדק את מערכת היחסים במשפחה שבה אח מחונן ואח "רגיל". החוקרות הציגו שאלונים ל48- זוגות אחים, שאחד מהם היה מחונן, ול33- זוגות אחים רגילים. מן המחקר עולה, כי ילד רגיל מדווח על יחסים פחות קרובים עם אחיו המחונן, בהשוואה למערכת היחסים בין אחים רגילים. כמו כן מצא המחקר, כי ככל שפער הגילאים בין האח המחונן והרגיל היה קטן יותר כך דיווח האח הרגיל על קושי רב יותר ביחסים עם אחיו. הדבר בלט במיוחד במשפחות בהן שני האחים היו בני אותו מין. מחקר נוסף, שהוצג בכנס על ידי ד"ר סטן סופר, חקר הוראת מתמטיקה לילדים מחוננים באמצעות סיורי שטח חווייתיים מחוץ לכיתה. המחקר מצא שהתלמידים הפנימו את החומר הנלמד בצורה עמוקה יותר בסיורים מאשר בלמידה רגילה בכיתה.