היכולת ללמוד מובנית בבסיס התפתחותו של האדם. התינוק לומד מרגע היוולדו וממשיך לאורך כל החיים. יכולת הלמידה שלנו מורכבת ומגוונת. כדי ללמוד, אדם מפתח גישות אישיות, תוך הסתמכות על יכולותיו. כך, למשל, יש כאלה שלומדים טוב יותר תוך כדי קריאת החומר בקול רם, יש כאלה שצריכים לכתוב, יש שצריכים תמונות כדי לזכור וכו'.
במהלך החיים לומדים בני האדם מה נכון להם ומה לא, ובדרך כלל מצליחים להתפתח על ידי שימוש בטכניקות שאימצו. "ברמה מעל לטכניקות" אנו מפעילים בתהליך הלמידה גם אסטרטגיות למידה. אחת האסטרטגיות שנחשבות למוצלחות במיוחד היא הלמידה המתווכת. אסטרטגיה זו קנתה לה מקום של כבוד בהבניית תהליכי הלמידה כבר לפני כ-30 שנה.
על פי גישה זו האדם הוא בעל יכולת השתנות, ותהליך הלמידה הוא מהלך של הסתגלות למצבים משתנים (פוירשטיין 1998;1988, ויגוצקי, 1978; ועוד). כאשר אדם נתקל במצב מסויים בסביבתו הוא שואף להסתגל אליו. בשלב זה הוא לומד התנהגויות חדשות, אסטרטגיות חדשות ודרכי התמודדות.
הסביבה (הורים, משפחה, מורים, חברים וכו') על פי גישה זו, היא בעלת תפקיד ביצירת יכולות ובשינוי התפקוד של היחיד. על פי גישה זו האדם לומד בשתי דרכים עיקריות: באופן ישיר – על ידי היחשפות לגירוי, ובאופן עקיף באמצעות גורם מתווך. הגורם המתווך הוא אדם אחר, המתווך את התרבות, הערכים, העמדות ודרכי ההתמודדות לילד. המתווך שם את עצמו בין הילד ובין תגובותיו על המציאות כפי שהיא נתפשת על ידו, והוא מעצב את התגובות כך שתהייה להן משמעות קוגניטיבית או חברתית. הוא דוחה את התגובות שאינן מצליחות להעביר מסר בצורה הולמת או להסתגל ביעילות לאיפיונים הספציפיים של הגירוי.
ככול שהילד חווה יותר ההתנסות בלמידה מתווכת, כך תהייה גדולה יותר יכולתו להפיק תועלת מחשיפה ישירה ללמידה. העדר התנסות בלמידה מתווכת גורמת לכך שהילד יפיק תועלת מועטה בלבד ממפגשו הישיר עם מטלות למידה. יתר על כן, ייגרם על ידי כך קושי להסתגל למצבים בלתי מוכרים ומורכבים. ההתנסות בלמידה מתווכת היא ייחודית לאדם וחשיבותה על כן מרכזית בהתפתחותו.
ההתנסות בלמידה מתווכת אינה מתייחסת לתוכן של האינטראקציה אלא בעיקר אל אופן הפעילות, אל התהליכים והעקרונות. היא אינה מוגבלת לאנשים בעלי עושר לשוני או בעלי רמת תקשורת מתוחכמת ומאורגנת ביותר. הלמידה המתווכת נחווית גם על ידי אנשים שיכולתם לתקשר מילולית היא מצומצמת או בעלי יכולת הפשטה נמוכה. ככול שאדם חווה התנסות מתווכת באיכות ובכמות כך גם יכולת הלמידה שלו משתפרת (קליין 2001,2005). הסיבה לכך היא שהכלים החומריים והכלים הפסיכולוגיים שהחברה מייצרת ומספקת לחבריה בונים את תהליכי החשיבה הגבוהים (ויגוצקי 1978; קוזולין 2001).
עקרונות הלמידה המתווכת מאופיינים על ידי 12 קריטריונים, ביניהם; תיווך לכוונה והדדיות, תיווך לטרנסצנדנטיות, תיווך של משמעות, תיווך לתחושת מסוגלות, תיווך לויסות ובקרה על התנהגות ועוד.
העדר התנסות בלמידה מתווכת עשוי לנבוע מסיבות סביבתיות או אישיות:
א. הגורמים החברתיים, תרבותיים ומשפחתיים שתפקידם ליצור הזדמנות להתנסות בלמידה מתווכת אך אינם עושים זאת. זאת בשל תנאים כלכליים או בשל הגירה (המונעת מן ההורים רציפות כסוכני חיברות), העדר אינטראקציה בין דורית או התפוררות תרבותית.
ב. אי יכולתו של היחיד להפיק תועלת מהתנסות בלמידה מתווכת המעוגנת במחסומים הקשורים למצבו הפיסי, נוירולוגי, קוגניטיבי או רגשי בתקופה מסויימת של התפתחותו.
ילד הסובל מחסך בהתנסות בלמידה מתווכת מציג כושר השתנות מוגבל, דבר הגורם לחסך בלמידה.
***
מרכז יה"ל – יסודות הלמידה, פועל על פי תפיסת העולם לפיה כל אחד יכול ללמוד ולהגיע לרמת למידה אפקטיבית גבוהה ולשיפור הישגיו. השינוי מושג על ידי התערבות דינאמית בתהליכי הלמידה הבסיסיים, באמצעות התנסות בלמידה מתווכת. במרכז מתקיימים טיפולים, אבחונים וכן מגוון קורסים וסדנאות.
בראש יה"ל יסודות הלמידה עומדת דר' רות קאופמן, חוקרת ומומחית בינלאומית בתהליכי למידה, בעלת תואר דוקטור מאוניברסיטת Exeter באנגליה. דר' קאופמן מתמחה בבניית יכולות למידה באמצעות התנסות מתווכת, ועוסקת מזה שלושים שנה באבחון, טיפול, הדרכה, הוראה ומחקר.
ביה"ל יסודות הלמידה צוות מקצועי של מאבחנים ומטפלים מיומנים ומנוסים, ממגוון תחומים, המתמחה בפעילות באמצעות הלמידה המתווכת.
יה"ל מציעה מגוון סדנאות להורים ולאנשי מקצוע, שבהם ניתן להעמיק את הידע בתמיכה בלמידה בכלל ובמקצועות ספציפיים כמו כישורי שפה, מתמטיקה, אנגלית ועוד.
ביה"ל יסודות הלמידה מתמחים באבחון ולימוד למטרת פיתוח יכולות למידה בקרב ילדים ובוגרים המעוניינים לשפר את יכולות הלמידה, בחתירה להישגיות ומצוינות, וכן ילדים ובוגרים המתקשים בלמידה, המעונינים לפרוץ את מעגל הקושי ולהגיע לרמת תפקוד מיטבית.
ביה"ל יסודות הלמידה, אובחנו ולמדו כבר מאות ילדים ומבוגרים, אשר כתוצאה מאבחון נכון ועבודה קשה ובלתי מתפשרת, הגיעו לפריצת דרך והצליחו לטפס מעלה.
* לפרטים ניתן לפנות לד"ר רות קאופמן למייל; [email protected]
או לטל'; 8361086 04