המשחק הוא שפת הדיבור של הילד. דרך המשחק מפתחים הילדים את המיומנויות החושיות והמוטוריות שלהם.
משחקי היצירה בגיל הצעיר משמשים לפיתוח וגיוון יכולות הביטוי של הילד. משחקי התפקידים, שמופיעים לאחר גיל שלוש, משמשים להבנת העולם, ליצירת קשר עם ילדים אחרים ולהרחבת הדמיון. משחקי החוקים שבאים בהמשך מלמדים את הילד לפעול לפי חוקים וסדר, להתאים את עצמו לנדרש במשחק ובחברה, להתמודד עם קשיים ותסכולים ועוד. השינויים המתרחשים עתה בעולם, כמו הגלובליזציה הגוברת, דורשים מאיתנו לשים את הדגש בחינוך ילדינו על הכרת האחר, גם אם הוא זר ורחוק מאיתנו. הכרת האחר מגיעה מתוך הכרת הסביבה הקרובה, החברים והמשפחה. אנו נדרשים לכן לפתח משחקים חינוכיים לילדים, שיאפשרו להם להתפתח בכיוון של התאמה לעולם שבו יחיו כבוגרים.
העיקרון שצריכים הילדים לספוג הוא עיקרון החיבור, המאפשר חיבור נכון עם אחרים. החיבור דורש לוותר על הרצון האישי לטובת שיתוף פעולה קבוצתי.
חיבור הוא תחושת הפרט, שמרגיש חלק מקבוצה, שפועלת כגוף אחד למען מטרה משותפת. החוויה שהילד מתחבר אליה היא של שותפות, קרבה, שייכות, איחוד והנאה.
למנהלי המשחק ראוי להפנים כי מטרת משחקי החיבור היא ליצור איחוד וחיבור בין הילדים. הם צריכים לזכור שתמיד כדאי לבדוק את התוצאה הרצויה מכל פעולה ובמיוחד מהמשחק כולו. עליהם לבחון אם המשחק מביא לפירוד וריחוק או לגאווה והשפלה או לאיחוד חיבור והרמוניה בין הילדים. את יצר התחרותיות מפנים כנגד גורם משותף כמו זמן או הישג קודם של הקבוצה.
למשחקי החיבור מספר עקרונות; הבהרת המטרה המשותפת, הצלחה עם כולם – הצלחת היחיד לא משמעותית ללא הצלחת הקבוצה, משחק ללא תחרות אישית, ויתור על הרצון האישי לטובת הכלל. כדי לחזק את מה שנרכש במשחק כדאי לערוך דיון לאחריו.
בין המשחקים; משחקי היכרות, משחקי גיבוש בקבוצה, משחקי פעילות קבוצתית, כמו זיכרון קבוצתי ועוד.
משחק לדוגמה; תפוס את החיבור באוויר
רושמים על דף את המילה חיבור. מתיישבים במעגל. אחד המשתתפים עומד במרכז ומחזיק את הדף. העיקרון; אסור שהדף ייפול על הרצפה. העומד במרכז קורא בשם אחד מחבריו ומתיישב. החבר צריך לתפוס את הדף ולהחזיקו באוויר. בהמשך לקרוא לחבר אחר שימשיך להחזיק אותו. על הקבוצה לדאוג שכל החברים ישתתפו.
משחקים נוספים ניתן למצוא בערכת החינוך שפיתחה עמותת לגדול בכיף. הערכה כוללת חוברת הוראות של משחקי חיבור, פנקס כיסם עם משחקי חיבור, ומספר תקליטורים שמציגים את הגישה החינוכית של העמותה.
לקבלת הערכה ניתן לפנות לטל'; 03-9193689 או לדוא"ל; [email protected] או באתר; [email protected]