אם נתבונן על המגמות האחרונות בתקשורת נראה שכל המכשירים החדשים מתרכזים באני; איפון, איפוד, כרטיס אישי בפייסבוק, תגובות אישיות באינטרנט, כמו לייק בפייסבוק, ציוץ בטוויטר, פוסטים, בלוגים ועוד. ההתרכזות באני יוצרת יצורים מרוכזים בעצמם, אנוכיים, שזולת הם עצמם לא מעניין אותם דבר, אומרים סוציולוגים על התופעה האנושית החדשה. בעיה נוספת היא ההתרכזות בנעשה ברגע זה ממש, מעצם היות התגובתיות העכשווית חלק מהיחסים החברתיים במרחב התקשורתי-רשתי. התגובה המיידית בטוויטר, התשובה בפייסבוק, המענה למיילים, מתאפיינים כולם בתמציתיות ובמהירות תגובה. לא הגבת – אתה לא כאן.
שתי תופעות אלה – שימת האני במרכז והתגובתיות השטחית והמהירה, שהן חדשות יחסית ומתאימות לתקופתנו, יכולות ליצור אדם אחר – בעל פחות אינטראקציה חברתית, בעל יותר מודעות עצמית, בעל יכולת הקשה על קלידים גבוהה יותר, אבל בעל כתיבה שטחית, בעל יכולת גרפולוגית מוגבלת ועוד. האפשרות להסתתר מאחורי האנונימיות בכל הכלים שצוינו, עלולה להוביל להתנהגות אנושית שלא הייתה מוכרת עד לאחרונה. אנשים יתחפשו, יסתתרו מאחורי כינויים, ויוכלו לחיות חיים שלמים מאחורי מסכה – החל בשמם וכלה באינטראקציות החברתיות שלהם.
איך כל זה משפיע על החינוך לאזרחות מועילה, אליו שואפת מערכת החינוך להכין את אזרחיה?
האם התרכזות רבה באני תמנע מחיילים לסייע לחבריהם בקרב למשל? האם ההסתתרות מאחורי המסכה תגרום לאנשים להיות מופנמים יותר? את התשובות לשאלות הללו נשאיר לסוציולוגים ולפסיכולוגים. מערכת החינוך, מאידך, צריכה להתמודד עם הבעייתיות הנוצרת, ולהכשיר אזרחים מועילים גם בתנאי סף קשים כאלה.
זאת ועוד; לאור העובדה שהתלמידים שמסיימים את מערכת החינוך מגלים רמה נמוכה במיוחד של ידע בהיסטוריה של עמם, נשאלת השאלה איך השינויים החברתיים הללו ישפיעו על הידע של התלמידים, ומכאן על זיקתם לארצם ולמולדתם?
תגובת מערכת החינוך
היחידה השנייה באזרחות היא התשובה של מערכת החינוך הרשמית לבעייתיות בתחום החינוך לאזרחות. באמצעות היחידה השנייה, שהיא מטלה מעשית, טוענים הממונים במשרד החינוך כי התלמידים ייחשפו לתופעות חברתיות שונות, וכך יבינו כיצד הם יכולים לשנות או להשפיע.
גם תנועות הנוער, כמו הצופים או בני עקיבא, מחנכים לאזרחות מועילה, אומרים במשרד החינוך, כמו גם תנועות נוספות של החברה להגנת הטבע או חוגי הסיירות.
"בארץ מי שמשפיע במיוחד על החינוך של הצעירים הוא הצבא וכל ההכנות לקראתו", אומר יוסי ניר, מדריך בחוגי סיירות, בעל עבר קרבי בצה"ל. לדבריו גם קורסים כמו אלה הנערכים במחווה אלון, הפנימייה הצבאית, או המכינות הקדם צבאיות, יכולים לסייע בחינוך יעיל לאזרחות, מה שלא קיים במדינות אחרות. פרויקטים כמו שירות לאומי או התנדבות בני נוער במסגרת תוכניות לימודים, כמו מחויבות אישית בכיתה יוד, אף הם משפיעים על בני הנוער.
בתיה"ס הדמוקרטיים יכולים לסייע בחינוך לאזרחות מועילה, אומרים חסידי הזרם הזה בחינוך. בביה"ס הדמוקרטי הילד לומד להבחין במושגי יסוד שמנהלים חברה דמוקרטית, משתמש בהם בפועל, והופך להיות חלק מהם. דווקא החינוך הדמוקרטי, שהוא לכאורה חינוך פרטי בתוך מערכת החינוך הרגילה, יכול להשפיע, אומרים שם.
מחנכים במערכת החינוך מתייחסים גם לתוכניות ייחודיות הקיימות במערכת ותורמות את תרומתן, כמו בתחום כישורי חיים, שיעורי חינוך, פרויקט שורשים, טיולים ברחבי הארץ, סיורים במוסדות, כמו יד ושם, נסיעות לחו"ל, כמו המסעות לפולין, ועוד.
אז אם כל כך טוב למה כל כך רע?
אז לכאורה אצלנו יש פרויקטים, תוכניות לימודים רלבנטיות, צבא ועוד. אז למה המצב של בני הנוער כל כך גרוע?
"מי שמסיים תיכון טוב, ישלים את הידע הנדרש להיות אזרח מועיל במהלך החיים", אומרת בתיה פסח, מורה בתיכון. "הבעיה היא עם 30% התלמידים הנושרים, שלומדים בבתי"ס מקצועיים – במקרה הטוב, ומסתובבים ברחובות – במקרה הרע. אלה גם נפלטים מצה"ל וכמו שאנחנו יודעים – הכמות שלהם הולכת וגדלה. יש בישראל בעיה עם בני הנוער הערבים, שמהווים 20% מהאוכלוסייה, ועם בני הנוער החרדים, שמהווים 11% מבני הנוער, שגם הם לא בדיוק נחשפים לפרויקטים הנ"ל, לתנועות נוער או ליחידה נוספת באזרחות לבגרות. אז אם מחברים את כל המספרים הללו, רואים שלמעלה ממחצית מבני הנוער מוגדרים ככאלה שהחינוך שלהם לאזרחות מועילה לוקה בחסר. כך יוצא, שמי שנוטל על כתפיו את האזרחות "הטובה" הם רק מחצית מבני הנוער. במצב כזה המחצית הזו – "התורמת" – חייבת להיות מעולה, כדי להעפיל על המחצית האחרת. לצערנו זה לא כך, וגם במחצית הזו יש עוד מה לשפר".
חינוך לאזרחות בישראל צריך להיות לכולם, גם לחרדים, גם לנפלטי המערכת. חינוך לאזרחות צריך להיות חלק מפעילות שכל אזרחי המדינה יהיו שותפים לה, ולא רק עבודה של מערכת החינוך. אז אולי כמו שצריך לעבור תיאוריה כדי לקבל רישיון נהיגה, יהיה צריך לעבור מבחן הכשרה לאזרחות כדי לקבל תעודת זהות? רעיון לא רע, אנחנו חושבים. מה דעתכם?