לימודי חינוך באוניברסיטאות
מחלקות לחינוך ובתי ספר לחינוך הוקמו באוניברסיטאות עם הקמתן. בחלק מהן החינוך שייך לפקולטה למדעי הרוח, תל-אביב, למשל, ובחלק למדעי החברה, בר-אילן, למשל. ברוב האוניברסיטאות הפכו המחלקות לחינוך לבתי ספר עצמאים עם הזמן. בית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב, למשל, נוסד ב-1973. בבית הספר לומדים כיום כ-1,500 סטודנטים לתואר ראשון ושני וכ-120 סטודנטים לתואר שלישי. בבתי הספר לחינוך בתל-אביב גם מרכז להכשרה ולפיתוח עובדי הוראה, המעניק מדי שנה תעודות הוראה לעשרות רבות של תלמידים.
בבתי הספר לחינוך פועלים חוגים שונים ותוכניות לימודים מגוונות. בין החוגים; מינהל חינוכי, מסלול למידה-הוראה, טכנולוגיהה בהוראה, חינוך מתמטי, מדעי וטכנולוגי, הוראת שפות, חינוך מיוחד, ייעוץ חינוכי, חינוך יהודי, מחשבת החינוך, סוציולוגיה של החינוך ועוד.
במרכזי ההשתלמויות באוניברסיטאות מכשירים את הסטודנטים לקבלת תעודת הוראה. הלימודים משלבים ידע תיאורטי ומעשי.. במסגרת הידע התיאורטי נחשפים הסטודנטים לשיטות הוראה מגוונת, דרכי הערכה, פסיכולוגיה התפתחותית, דרכי למידה, חינוך ללקויי למידה ועוד. במסגרת הלימודים המעשיים מחוייבים הסטודנטים להתנסות בהוראה, בליווי מורה חונך, במוסדות החינוך. ההכשרה בבתי הספר משתנה ממוסד אקדמי אחד למשנהו, אך היא מחייבת את הסטודנטים להתנסות בהוראה מספר שעות מסוים, על פי הנחיה של משרד החינוך.
בבתי הספר לחינוך באוניברסיטאות ישנם מרכזים ומעבדות מחקר, שעיקרם מחקרים בתחומים שונים של עולם החינוך. כך, למשל,, בבית הספר לחינוך באוניברסיטת חיפה פועל המרכז הישראלי למצוינות מחקרית (I-CORE), שעוסק בחינוך וחברת המידע החדשה.. המרכז - LINKS - Learning In a NetworKed Society - מאחד מומחים מתחומי חינוך, תקשורת, ניהול ידע ועוד, במטרה לייצר מחקרים רבים, שיוכלו לגרום לשינוי מהותי בחקר החינוך. מטרת המרכז היא גם להכין את הדורות הבאים לדרישות חברת המידע החדשה.
שני מרכזים אחרים הם מרכז המורים למתמטיקה בחינוך היסודי ומרכז המורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי. מטרת המרכזים היאא לתרום להתפתחות המקצועית של העוסקים בהוראת מתמטיקה בארץ. במהלך השנים אספו המרכזים משאבי הוראה רבים, כמו אמצעי המחשה, משחקים, חומר מדעי ועוד, העומד לרשות המורים בחינוך המתמטי בארץ. המרכזים עורכים השתלמויות למורים, מארגנים כנסים וימי עיון, מוציאים לאור עלוני מידע וכתבי עת לקהיליית המורים למתמטיקה ועוד.
לימודי חינוך באוניברסיטאות מקיימים הכשרה לשלושה תארים; תואר ראשון, תואר שני ותואר שלישי. תנאי הקבלה ללימודי חינוךך באוניברסיטאות דומים. עם זאת ישנם הבדלים בין האוניברסיטאות במגמות הלימוד. בלימודי התואר השני שני מסלולים; עם תיזה ובלעדיה. כדי להתקבל לתואר שלישי יש לכתוב עבודת תזה בתואר השני.