לימודי חינוך
לימודי חינוך
לימודי חינוך מתקיימים באוניברסיטאות ובחלק מהמכללות, בעיקר במכללות להוראה. יש בארץ ארבע אוניברסיטאות שבהן מחלקות לחינוך או בתי ספר לחינוך; בן גוריון בנגב, העברית בירושלים, תל-אביב וחיפה. בארץ למעלה מעשרים מכללות להוראה, הפרוסות מצפון הארץ ועד לדרומה. בדרך כלל המכללות להוראה מסווגות לפי סוג האוכלוסייה שעתיד ללמוד אצלן - חילונית, דתית, חרדית או ערבית. ישנן מספר מכללות מעורבות המשרתות את האוכלוסייה שבסביבתן, כמו מכללת קיי, שבה לומדים סטודנטים יהודים ובדואים מהנגב. ישנן מכללות שעוסקות אך ורק בהכשרה להוראה - כמו מכללת סמינר הקיבוצים וישנן מכללות שיש בהן מסלולים לעבודה בתחומים שונים בחינוך, כמו לימודי יעוץ חינוכי במכללה האקדמית אור יהודה. משרד החינוך מעניק מלגות ללימודי חינוך והוראה.
מסגרות הלימוד
אפשר ללמוד לימודי חינוך לתואר ראשון בכמה מסגרות:
- תואר ראשון בחינוך כולל תעודת הוראה - באוניברסיטאות השונות וגם במכללות ניתן להוציא תואר ראשון בחינוך. במסגרת הלימודים ניתן לאחר מכן להשלים שנה נוספת לתעודת הוראה, המאפשרת לעבוד במערכת החינוך. למשל, לימודי חינוך מיוחד עם תעודת הוראה בהמשך.
- תואר אחר עם השלמה לתעודת הוראה - לימודי תואר ראשון בתחום כלשהו, ספרות למשל. לאחר מכן השלמה של לימודי תעודת הוראה בשנת לימוד מרוכזת.
- הסבת אקדמאים - מערכת החינוך מעודדת אקדמאים המעוניינים לעשות הסבה מקצועית. מסלול זה מיועד לבעלי תואר ראשון ושני שלא עסקו אף פעם החינוך אך מעוניינים לעסוק בהוראה. הסבת אקדמאים להוראה מתבצעת במספר מוסדות, כמו אוניברסיטת חיפה או מספר מכללות להוראה.
- לימודי חינוך מיוחד - שאותם אפשר ללמוד בכמה מרכזי לימוד בארץ. במסגרת הלימודים מתוודעים לבתי הספר לחינוך מיוחד ומקבלים הכשרה מתאימה ללמד ילדים עם מוגבלויות; נפשיות, רגשיות, קוגניטיביות, מוטוריות ואף שילוב של כמה ביחד.
מסלולי הלימוד
בוגרי תואר ראשון בחינוך יוכלו לעבוד בתחום החינוך על גווניו השונים - חינוך פורמאלי, אפורמאלי, הוראה בבית ספר או הדרכה, הכשרה והנחייה בגופים שונים, תכנון לימודים והוראה, טכנולוגיה חינוכית ועוד. בוגרי לימודי חינוך יהיו מחנכים או יזמים בתחום החינוך, והם יהיו אלו שיובילו את השינויים במערכת החינוך העתידית. תלמידי חינוך יוכלו לשלב לימודי חינוך עם לימודי הוראה, ויוכלו בשנת לימודים נוספת גם לרכוש תעודת הוראה.
לימודי הוראה מתקיימים בכל מסלול בנפרד. יש לעבור הכשרה ייחודית לכל מסלול, בין אם מדובר בחינוך יסודי, חינוך על יסודי אוו לימודי חינוך מיוחד המיועדים למסגרת של ילדים עם צרכים מיוחדים. המטרה בלימודי חינוך היא הכשרה תיאורטית ומעשית של המורים העתידיים. עם סיום הלימודים מקבלים הסטודנטים תעודות במסגרת למסלול הלימוד שבו השתתפו - חינוך יסודי, חינוך על יסודי, בתי ספר לחינוך מיוחד, מורים מחנכים, מורים מקצועיים ועוד. המטרה היא הכשרת מורים איכותיים העומדים לצד התלמידים ומסייעים להם ברכישת ידע ומיומנויות שונות לחיים.
במסגרת מסלולי הלימוד השונים בחינוך לומדים מגוון נושאים. ראשית לומדים תיאוריות שונות; החל מתיאוריות שפותחו על ידיי מומחים מובילים בתחום, כמו פיזאה או אדלר, הכוללות תיאוריות התפתחותיות, נפשיות, קוגנטיביות ועוד. במקביל לומדים שיטות הוראה מסורתיות לצד שיטות הוראה מתוקשבות. העולם עוסק כיום רבות בהוראה דיגיטלית. מוקמים מוסדות חינוך שמקנים תארים בלמידה מתוקשבת, והקדמה חודרת גם למערכת החינוך הקונבנציונאלית. יותר ויותר מורים עוסקים בטכנולוגיה בחינוך, והמורים לעתיד מחוייבים להתמחות גם בתחום זה. מסלולי הלימוד השונים כוללים מתודולוגיות הוראה, הכנת מערכי שיעור, לימוד בקבוצות, השתתפות במחקרים שונים. כל זאת לצד התנסות מעשית בבתי ספר ומפגשים עם תלמידים. לצד הלמידה הפורמאלית מאותגרת מערכת החינוך גם בנושאים נוספים שמחייבים הכשרה במהלך לימודי החינוך, למשל, הכשרה אזרחית של הדור הבא, לימודי סביבה וקיימות, אתגרים חברתיים, כמו מוסר ואתיקה בחינוך, מגדר, שוויוניות, ועוד. עם זאת קיימים במסגרת לימודי החינוך התייחסות לכל סוגי אוכלוסיות המתחנכים; החל ממגזרים שונים ועד לרמות שונות. בלימודי חינוך ניתן ללמוד חינוך מיוחד לתלמידים עם מוגבלויות, חינוך מיוחד לתלמידים רגילים - לסובלים מלקויות למידה קלות, למשל, חינוך למחוננים ועוד.
היכן ללמוד; באוניברסיטה או במכללה?
לימודי חינוך מוצעים כיום בישראל במחלקות או בתי ספר לחינוך באוניברסיטאות או במכללות להוראה. בין האוניברסיטאות למכללות להוראה ישנם הבדלים הן בתנאי הקבלה, הן בנושאי הלימוד והן במטרתם. הלימודים באוניברסיטאות ובמכללות להוראה מקנים תואר ראשון או שני בחינוך והוראה. אולם בעוד שהלומדים במכללות עתידים ללמד בעיקר בבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים, הלומדים באוניברסיטאות ילמדו בחטיבות הביניים ובחטיבות העליונות. חלק גדול מהסטודנטים לחינוך באוניברסיטאות הם בעלי תפקידים במערכת החינוך או מי שעתידים למלא אותם. הלומדים באונברסיטאות יכולים ללמוד גם לתואר שלישי בחינוך. הסטודנטים הממשיכים לתואר שלישי מחויבים בכתיבת עבודת תיזה בתואר השני. הלימודים לקבלת תואר שני במכללות לא מחויבים בתיזה, וכך גם הלימודים לתואר שני באוניברסיטאות.
תנאי הקבלה ללימודים באוניברסיטאות שונים מתנאי הקבלה ללימודים במכללות. הדרישות ללימודים באוניברסיטאות גבוהות יותרר מאשר במכללות. הדרישות שונות מאוניברסיטה אחת לרעותה. בוגרי אוניברסיטאות יכולים ללמוד לתואר ראשון בחינוך ויכולים גם לצרף לימודים לתעודת הוראה במקצוע אקדמי מסוים. לימודים במסלול שכזה נמשכים ארבע שנים. גם במכללות להוראה לומדים ארבע שנים, כאשר הלימודים מתקיימים בפועל שלוש שנים והשנה הרביעית היא התמחות בהוראה, ומתקיימת במערכת החינוך בהיקף של חצי שנת הוראה לפחות. גם תנאי הקבלה למכללות להוראה שונים אחת מרעותה.
השוואה בין אוניברסיטה למכללה
חינוך באוניברסיטת תל-אביב
הנה לדוגמה השוואה בין מסלולי הלימוד באוניברסיטת תל-אביב ללימודי חינוך במכללת סמינר הקיבוצים; בתכנית לתואר ראשון בחינוך באוניברסיטת תל אביב ישנם שלושה מסלולי לימוד; תהליכי התפתחות ולמידה, חדשנות וחברה, טכנולוגיה בחינוך.
במסלול הראשון - התפתחות ולמידה, נחשפים הסטודנטים לצד הפדגוגי בהוראה. המסלול הזה עוסק במה ללמד באיזה גיל, מהיי התפתחות תקינה ומה לא, תכניות לימודים לתלמידים רגילים ותכניות לימודים לתלמידים עם צרכים מיוחדים, לקויות למידה אצל תלמידים רגילים, עבודת היועץ החינוכי, מורים מיוחדים במערכת החינוך ועוד. ללימודים מתלווים גם ביקורים והתנסויות בשטח. במסלול השני - חדשנות וחברה, תהיה היכרות עם מערכות החינוך הפורמאליות והבלתי פורמאליות. בתחום החדשנות ייחשפו הסטדנטים לשיטות הוראה חדשניות, לשינויים בעולם בתחום הפדגוגיה, ולקשר שבין חינוך וחברה. הסטודנטים יכירו את כל הגופים הפועלים בארץ בתחום החינוך, כמו עמותות, ארגונים, תנועות נוער, ארגונים עסקיים ועוד. במהלך הלימודים יתנסו התלמידים בפיתוח יוזמות חינוכיות וביצוען. בנוסף יעסקו התלמידים בסוגיות חברתיות הקשורות לתחום החינוך, כמו אי שוויון, מגדר ונגישות ועוד. במסלול השלישי - טכנולוגיה בחינוך, יתמקדו הסטודנטים בהוראה דיגיטלית. הסטודנטים ייחשפו למכלול האמצעים הטכנולוגיים בהוראה, לסוגי הלמידה המתוקשבת, להפעלת מחשבים אישיים בלמידה ואמצעים נוספים כמו טאבלטים, טלפונים סלולריים ועוד. הסטודנטים ייחשפו ללמידה הפורמאלית המתוקשבת כמו גם ללמידה הבלתי פורמאלית, כמו תעשיית הלמידה וההוראה הטכנולוגית, או יישום טכנולוגיות חדשניות למגוון אוכלוסיות - תלמידים מחוננים, למשל, מול תלמידים מתקשים, תלמידי החינוך המיוחד, הכשרת מבוגרים, חינוך טכנולוגי באקדמיה ועוד.
חינוך במכללת סמינר הקיבוצים
במכללת סמינר הקיבוצים מתנהלים הלימודים לתואר ראשון בארבע פקולטות; חינוך, מדעים, אומנויות ורוח וחברה. בכל פקולטה מתנהלת ההכשרה בהתאם לתחום שלה. בפקולטה לחינוך למשל יש הכשרה לחינוך בגל הרך, בבית הספר היסודי, בחינוך המיוחד על כל שכבות הגיל ובעסקים חברתיים. הפקולטה למדעים עוסקת בהכשרה להוראת מתמטיקה, ביולוגיה בעל יסודי, מדעים, ואפילו חינוך גופני ותנועה. הפקולטה למדעי הרוח מכשירה מורים לאנגלית, ספרות, מקרא והיסטוריה. הפקולטה לאומנויות מכשירה מורים לעיצוב, אומנות, מחול ותנועה, בימוי ותיאטרון, תקשורת וקולנוע.