פורטל חינוך והוראה
  • לימודי חינוך
    • תעודת הוראה
    • לימודי חינוך באוניברסיטאות
    • לימודי חינוך במכללות
    • מושגים בחינוך
  • ייעוץ חינוכי
  • חינוך מיוחד
    • לקויות למידה
    • הוראה מתקנת
    • הפרעות קשב וריכוז
  • קורסים לגמול השתלמות
  • אינדקס החינוך
  • אודות
  • יצירת קשר
  • לימודי חינוך
    • תעודת הוראה
    • לימודי חינוך באוניברסיטאות
    • לימודי חינוך במכללות
    • מושגים בחינוך
  • ייעוץ חינוכי
  • חינוך מיוחד
    • לקויות למידה
    • הוראה מתקנת
    • הפרעות קשב וריכוז
  • קורסים לגמול השתלמות
  • אינדקס החינוך
  • אודות
  • יצירת קשר
פייסבוק – הקשר החדש בין מורים לתלמידים
לימודי הוראה וחינוך » מידע » פייסבוק – הקשר החדש בין מורים לתלמידים

פייסבוק – הקשר החדש בין מורים לתלמידים

מעמוד הפייסבוק של הילד אפשר ללמוד על הקשר החדש עם… המורים.
פורטל הורים- הקשר בפייסבוק בין התלמיד למורה"אריק יא שפיץ, אין עליך בעולם. הלוואי על כל אחד מנהל כמוך!!! שיהיה לך המון המון המון מזל טוב עד 120. אוהב אותך תותח", כך כתב תלמיד תיכון בדף הפייסבוק של מנהל בית הספר שלו. המנהל לא התרגש. הוא עצמו מעודד את תלמידיו להשתמש בפייסבוק לתקשורת בלתי אמצעית עמו.
אבל לא כולם שותפים לגישה זו. הפעילות המסיבית של ילדים ברשת החברתית, ומנגד השימוש ההולך וגובר של כלים מקוונים בהוראה, מחייבים לעצור ולחשוב על ההשלכות, על היתרונות ועל החסרונות, של שילוב מגמות זה.

יצירת קשר בין מורים לתלמידים ברשת החברתית, בארץ בעיקר בפייסבוק, נושאת עמה הזדמנות מבורכת לחיבור בלתי אמצעי בין המורה לתלמיד. עם זאת, חיבור זה טומן בחובו סכנות ומלכודות לקשר העדין בין השניים.

במציאות שבה לרוב התלמידים יש עמוד בפייסבוק, ושם הם מנהלים חלק נכבד מחייהם האישיים והחברתיים, למורים יש כאן הזדמנות נדירה ליצור קשרים עם תלמידיהם במרחב המוכר והנוח להם, ולמנף קשר זה להעברת מסרים חינוכיים. הפייסבוק יכול לשמש ככלי להעברה של הודעות, חומרי לימוד, ניהול דיון בפורומים כיתתיים ועוד. אפשר גם להעלות שיעורי בית ולעודד את שאר התלמידים בכיתה להגיב ולהעיר על עבודות חבריהם. נוסף על כך, יש כאן מקום לחיבור לא פורמלי בין המורה לתלמיד. השיח ברשת החברתית יכול לחזק את האמון ואת תחושת הביטחון של התלמידים במוריהם. המורה יכול להכיר מקרוב יותר את עולמם הפנימי של תלמידיו, את תחומי העניין ואת הנושאים שמעסיקים או מטרידים אותם, ולנצל זאת לטובתו ולטובתם. כמו כן, המורה יכול להיחשף ליחסים בין התלמידים ולהיות ער להתרחשויות חריגות בכיתה, כמו סכסוכים ועלבונות. לבסוף, מורה שמעורה במרחב הרשת החברתית יעלה את ערכו בעיני התלמידים, וייחשב למורה "עדכני" ו"צעיר".
עם זאת, קרבת היתר של המורים לתלמידים ברשת החברתית עלולה להיות מסוכנת. האינטראקציה החברתית שנוצרת בין המורה לתלמיד יכולה בקלות להפוך גם לקשר שאינו הולם. התחום האפור הוא רחב מאוד, מה קורה למשל כשמורה מקליק "אהבתי" על תמונה של תלמידתו? האם הוא מהדק את הקשר ביניהם או שעובר את גבול הטעם הטוב? ואם למורה יש עמוד פייסבוק פרטי, שבו הוא מעלה תמונות מחייו האישיים, והתלמידים נחשפים לעמוד זה? הדילמות כאן הן רבות ומגוונות, והפתרונות אינם חד משמעיים.
אם כך, מה עושים? לנוכח ריבוי הטענות על קשרים לא הולמים בין מורים לתלמידים, משרד החינוך שוקל לאמץ שורה של כללים לשימוש נכון ברשת. ב"נוהל שימוש ברשת חברתית בבית הספר" שניסחו עידית אבני וד"ר אברום רותם, נאמר בין השאר כי בקשרים הווירטואליים בין המורים לתלמידים האינטראקציה תהיה בהקשר חינוכי בלבד. נוסף על כך, המורים נקראים להקפיד על סגנון הכתיבה ולהתנסח באופן הולם. עוד מומלץ למורים לא לשתף תלמידים במידע אישי כמו תמונות, פעולות, הגיגים ודעות, או כל מידע אחר שאינו רלוונטי לתפקיד המורה כמורה. הכלל הוא: מה שאתה לא רוצה שיידעו – אל תעלה לרשת.

« פוסט קודם
פוסט הבא »
חינוך והוראה – מידע מקצועי
  • אינדקס החינוך (1)
  • הורים וילדים (113)
  • לימודי חינוך והוראה (891)
    • לימודי חינוך באוניברסיטאות (2)
    • לימודי חינוך במכללות (6)
    • מושגים בחינוך (4)
  • לימודי חינוך מיוחד (36)
    • הוראה מתקנת (4)
    • הפרעות קשב וריכוז (6)
    • לקויות למידה (9)
  • לימודי ייעוץ חינוכי (18)
  • עמוד הבית (5)
  • קורסים לגמול השתלמות (3)
פורטל חינוך והוראה מקבוצת קו לחינוך, היסמין 1 רמת אפעל 03-6354484/3 | תקנון האתר
Net-fix- בניית אתרים לעסקים
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן