האמת, ואולי לא כל הקוראים יאהבו את זה, אבל לא פלא שיש כל כך הרבה מתקשים באנגלית, וכל כך הרבה שלא מדברים את השפה, אפילו בעלי תואר ראשון ושני. אחת הסיבות היא כנראה שהוראת האנגלית היא אולי ההוראה הדוגמטית ביותר EVER. ולא רק בארץ. הכשרת המורים נעשית בד"כ על ידי מורים וותיקים. אין חדשנות. אין בשורות. יש רק דוגמות חצובות בסלע. המורים מנסים לפשט, להמחיש, לתרגל, והמורים להוראה מתקנת מישתדלים עוד יותר… אבל זה תמיד יהיה אותו הדבר.
בשבוע שעבר, מספרת דניאלה אביב, מפתחת שיטות להוראה יעילה של אנגלית, ראיינתי בוגרת תואר ראשון בפסיכולוגיה שרואה את עתידה בהוראת אנגלית. היא סיפרה לי שקיבלה הדרכה ממורה במכון מאוד ידוע איך ללמד את הדקדוק. וראו זה פלא…. שוב אותן טבלאות של דקדוק…. שום דבר לא השתנה. והמרואיינת סיפרה לי איך תלמידה שלה שמחה עם הטבלאות. אבל מה שאנשים מתקשים להבין שמטבלאות לא מדברים אנגלית. אולי עוברים מבחנים אבל לא מדברים….
המערכת "מבינה" לאחרונה את צרכי התלמיד המתקשה ומעניקה הקלות והתאמות.
מספרת דניאלה: לאחרונה הגיעה אלי לפגישת היכרות תלמידת י"ב הלומדת ל-4 יחידות. מבדק הקריאה (בלי הבנה) לאבחן רמת קריאה/פיענוח הראה שהיא לא מזהה את הצלילים הנכונים של אותיות הניקוד. Shut shout shot הכל היה אותו הדבר! היא לא זיהתה את המילים וכשהקראתי לה אותן וקיוויתי שתדע את משמעותן – אמרה שלא יודעת. גם ship לא ידעה. התלמידה עוברת תוך חצי שנה בגרות ב-4 יחידות ולא מכירה מילים בסיסיות ביותר. נדהמתי ושאלתי: "אז איך את עושה unseens והיא ענתה : "עם מילונית ואז אני מבינה פחות או יותר את הקטע. "אמרתי לה אז המילונית יודעת אנגלית ולא את…. " כי מי שלא מכר מלים כל כך בסיסיות הרי לא יכול לעבור בגרות 4 יחידות…. התלמידה נפגעה עד עומקי נישמתה, ובצדק! אבל העובדות נשארות….
יש תלמידים מתקשים של ממש. ויש כאלה שפשוט לא קיבלו את הבסיס. יש מי שלומד בקלות ואפילו לא זוכר איך למד לקרא ויש מי שצריך לעבור תהליך של הקניית הקריאה, שלב אחרי שלב. לא תמיד יש במערכת אוזן קשובה והבנה למתקשים האמיתיים. יש לקויי קריאה שבאמת מתקשים בזיהוי ובחיבור הצלילים. לאלה המערכת בגילאים הצעירים לא ממש קשובה. עד היום יש מורים שפשוט לא מבינים את הקושי הגדול של התלמיד בכיתה ד'. וגם נידרש הרבה כוח ומאמץ כדי לקבל פטור משפה זרה נוספת (ערבית /צרפתית). ושפה זרה נוספת זה ממש הדבר האחרון שהמתקשה השפתי צריך….
את כל הבעיות האלה בא לפתור מכון להוראת אנגלית. גדולתו של מכון פרטי להוראת אנגלית הוא בהתווית דרך חדשה. שונה. להיות חלוץ! לראות מה באמת חשוב לתלמיד יסודי, חט"ב, תיכון או אקדמיה ואיך ללמד את העיקר ולא את התפל. איך להכשיר לחשיבה באנגלית ולא לעבוד עם מילונית ולהעתיק את התשובות לטופס המבחן. הרי אנחנו רוצים אותם יודעים אנגלית ולא רק בעלי תעודות…ניירות…
דניאלה אביב, שהקימה מכון כזה לפני למעלה מ-10 שנים מנסה לעשות את ההבדל. לא להכין עם התלמידים שיעורי בית. לא ללמד את החומר של בית הספר. לא ללכת בדרך הדוגמטית. אלא לעשות את הדברים אחרת!
במשך השנים היא פיתחה שיטות, תוכנות, כ-40 דיסקים להאזנה, דפי עבודה וסיפורים שונים ומשונים שממחישים ומסבירים את הדקדוק והקריאה: יש חותם צרפתי, יש שומר ראש, יש אחים ובני דודים, יש סיפור המלך והממלכות… יש הכל….
ברבות השנים הפכה דניאלה למומחית ולמובילה בתחום של לקויות למידה וקשיים ברכישת האנגלית. מבוגרים ואפילו תלמידים מגיעים מכל קצוות הארץ כדי לרכוש את האנגלית.
הגישה הנכונה לדעתה אומרת קודם כל לבדוק איפה התלמיד עומד. הקלישאה האומרת לשים את התלמיד במרכז נכונה גם כאן. לא חשוב איפה הכיתה ולא משנה מה הציפיות של המורה (וכבודה במקומו מונח). אם התלמיד אינו נמצא ברמת הכיתה, אם יש פער בינו ובין הכיתה, כל למידה של החומר השוטף תהייה כמו פיטום אווזים. זו תהייה למידה מאולצת, וגם אם יצליח במבחן – לא יזכור את החומר לטווח ארוך לאחר מכן. הרבה פעמים מתלוננים התלמידים שאין להם זיכרון ושהם שוכחים את אוצר המילים. ברוב המקרים אין פה בעייה של זיכרון אלא בעייה של מוכנות ושל כמות החומר.
יש לבדוק באיזה רמה נמצא התלמיד ולקחת אותו משם, בקלות ובקצב סביר. יש להשתמש בחומרים אחרים ולא בחומרים שכבר השתמש בהם ומאס בהם.
יש ללמד ולהקנות את השפה בדרך אחרת. בגישה אחרת. בשום אופן אין לחזור על אותן שיטות ואותם הסברים שכבר קיבל מליון פעם. דניאלה אומרת בהקצנה, שכל מה שביה"ס עושה – היא עושה הפוך…. כדי שיצליח….
דניאלה דוגלת בהרבה לוגיקה בתהליך הלמידה. אין תירגול ושינון ללא תכלית וללא עניין. היא מסבירה את ההגיון שבכל מטלה. מתנצלת אם צריך לעשות משהו פעמיים. מדברת עם התלמידים בגובה עיניהם, צוחקת איתם, משחקת איתם אבל גם מאתגרת ולא מוותרת להם!
היא תילחם כדי שלא יעשו את החומר של הכיתה אם הם לא ברמת הכיתה ויקבלו אפשרות לעבוד זמן מה ב"תוכנית אישית" עד שידביקו את הכיתה.
דניאלה אביב נמצאת בתחום כבר 15 שנה. את התוכנות יצרה בתחילת שנות ה-2000 . את ערכות השמיעה הכינה עוד לקלטות… כשלא היו פלאפונים ואנשי העסקים היו מקשיבים להם בזמן נהיגה.
התלמידים שמצטרפים לחוגים מרגישים שינוי תוך 3-4 שיעורים. הם מקבלים כלים ללמידה עצמית ולחשיבה. רוכשים ביטחון ומשתחררים מהתלות בלעיסת החומר עבורם.
ההצלחות לא מאחרות לבוא. התלמיד מקבל ביטחון באנגלית ומשם בכל שאר המקצועות. המורים וההורים מרוצים מתוצאות המבחנים ואחרי 1-2 שנים אין לתלמיד יותר צורך להמשיך במסגרת חוץ בית סיפרית והוא מצליח להתקדם בכוחות עצמו.