לחינוך מן הגיל הרך שני יתרונות ברורים: האחד מגביר את יכולתם של הילדים בגיל הרך לשמור על חייהם,להיות מודעים לסכנות האורבות ולהגביר את ערנותם וערנות הוריהם. והשני טמון בכוחו של החינוך – הטמעת מסרים החל מן הגיל הרך תעצב דור של נהגים אשר ינהגו אחרת (תרתי משמע) בדרכים.
חינוך לזהירות ובטיחות –תפקידם של ההורים? באופן טבעי מן הרגע בו מגיע הילד אל הגן, הוא נמצא בתוך חממה מוגנת ומנותקת מן הדרכים. הורי הילדים הם אלה אשר נעים עם הילדים באותו עולם מתנועע המאפיין כל-כך את תקופתנו.זוהי אולי הסיבה שגננות, מטפלות ואנשי חינוך נוטים שלא לעסוק בנושא זהירות ובטיחות בדרכים במסגרת הגן, אלא לראות את ההורים כאחראים ישירים לחינוך זה. תפקידם של אנשי החינוך למרות שעיקר תנועתו של הילד בדרכים היא בסיוע הוריו, לחינוך במסגרת הגן חשיבות כפולה:
ראשית ללימוד משותף כוח משל עצמו ולגננת סמכות חינוכית אשר הופכת את דבריה כמעט באופן מיידי ל"צודקים יותר". ילדים בגיל הרך נוטים להשתמש במושג: " הגננת אמרה" באופן המשווה לדבריה של הגננת כבוד מיוחד – זוהי בדיוק הסיבה "לנצל "תכונה זו ולהטמיע דרכה את המסרים הרצויים. שנית – ילדים הם שגרירים נפלאים, הם יעירו את תשומת ליבם של הוריהם לכל דבר הנוגד את מה שלמדו בגן, הם יתקנו את דרכם באם יטעו והם ילמדו אותם את כל מה שלמדו בגן – לימוד הילדים בגן מהווה לפיכך חינוך עקיף של הורי הילדים.
זהירות ובטיחות בדרכים – נושא "יבש" ? אנשי חינוך רבים רואים בנושא זה נושא "יבש" אשר קשה להעבירו בגן, הם חוששים כי הנושא ישעמם את הילדים ו"יעבור מעליהם" מבלי שיבינו אותו כלל. לעיתים קרובות אנשי החינוך אף אינם בקיאים בנושאים הנכונים והראויים ללימוד ובדרכים היצירתיות אשר בעזרתם הופך הנושא לחי ומלבב. במסגרת כתבה זו והכתבות הבאות עלינו לטובה , נחשוף בפניכם הקוראים את הנושאים המומלצים והמאושרים ללימוד נושא זה ואף נעלה ונציע דרכים יצירתיות להעברת הנושא בגן. במה להתמקד ומה לקחת בחשבון ? ראשית עלינו לקחת בחשבון את יכולותיו של הילד בגיל הרך. כישוריו הפיסיולוגים והפסיכולוגיים של ילד בגילאי הגן מוגבלים ולכן התנועה בדרכים בגיל זה לבד אינה מומלצת ואף אסורה, יחד עם זאת נכון וראוי ללמד ילדים מגיל זה את החוקים, את הסיבות ואת הדרכים העומדות בפניהם על מנת לסיים כל יום בזהירות ובחיים. לפניכם תקציר הנושאים המומלצים ללימוד בגיל זה, בכתבות הבאות נרחיב בכל נושא ואף נעניק רעיונות למשחק, יצירה והפעלה בגן.
* חצייה נכונה –לימוד כללי החצייה הנכונה תוך הכוונה ברורה: ילדים אינם חוצים את הכביש לבד אלא רק בלווית מבוגר מוכר. כללי החצייה הנכונה מתמקדים בזיהוי המקום הבטוח ביותר לחצייה, התבוננות ארוכה ולכל הכיוונים לפני החצייה, האזנה לקולות התנועה וחצייה זריזה- בקו ישר ובזהירות .
* משחק בטוח –הכרת המקומות הראויים ונכונים למשחק בטוח, הכרת המקומות האסורים למשחק (מדרכות,מגרשי חנייה,אתרים הקרובים לכביש ולפסי רכבת וכ"ו), הכרת הכללים ודרכי ההתנהגות בזמן משחק .
* חגורת הבטיחות והתנהגות רצויה בתוך רכב ממונע נוסע – הכרת מושבי הבטיחות, חגורת הבטיחות וחשיבותם. כללי ההתנהגות בתוך הרכב בזמן נסיעה –הקפדה על ישיבה בכסא הבטיחות חגורים ומאובזרים במהלך הנסיעה כולה. הימנעות מהסתת תשומת ליבו של הנהג ע"י צעקות, זריקת חפצים או חסימת שדה הראייה של הנהג. איסור חמור על הוצאת חלקי גוף מחלונות הרכב .
* הכרת סביבת הגן וסביבת הבית- התמצאות והכרת נתיבי תעבורה, נתיבים שונים להולכי הרגל ודרכים לרכב ממונע, סוגי הרכב הנמצאים בכביש, קולות ורעשי התנועה. משמעות הסמלים, התמרורים וצבעי הרמזור (בנושא זה ניתן לעסוק במידה והילדים הנם בוגרים ומתעניינים וגם אז אין חובה לרדת לפרטים – כדאי להדגיש את חשיבותם של סמלים אלה באופן כללי כדרך לתקשורת בין הנהגים וכמובן את הצורך לציית לסמלים אלו ולכבדם כחלק מן ההתנהלות בדרכים).
* התנהגות לילה – ילדים אינם מסתובבים לבדם בלילות אך מן הראוי להזכיר את אמצעי הבטיחות בלילה על מנת להעביר מסר זה להורים ולהטמיע מסר זה לעתיד. לבישת בגד בהיר, שימוש במחזירי אור, אבזור אופניים בפנסים ובמחזירי אור.
חינוך לזהירות ובטיחות –תפקידם של ההורים? באופן טבעי מן הרגע בו מגיע הילד אל הגן, הוא נמצא בתוך חממה מוגנת ומנותקת מן הדרכים. הורי הילדים הם אלה אשר נעים עם הילדים באותו עולם מתנועע המאפיין כל-כך את תקופתנו.זוהי אולי הסיבה שגננות, מטפלות ואנשי חינוך נוטים שלא לעסוק בנושא זהירות ובטיחות בדרכים במסגרת הגן, אלא לראות את ההורים כאחראים ישירים לחינוך זה. תפקידם של אנשי החינוך למרות שעיקר תנועתו של הילד בדרכים היא בסיוע הוריו, לחינוך במסגרת הגן חשיבות כפולה:
ראשית ללימוד משותף כוח משל עצמו ולגננת סמכות חינוכית אשר הופכת את דבריה כמעט באופן מיידי ל"צודקים יותר". ילדים בגיל הרך נוטים להשתמש במושג: " הגננת אמרה" באופן המשווה לדבריה של הגננת כבוד מיוחד – זוהי בדיוק הסיבה "לנצל "תכונה זו ולהטמיע דרכה את המסרים הרצויים. שנית – ילדים הם שגרירים נפלאים, הם יעירו את תשומת ליבם של הוריהם לכל דבר הנוגד את מה שלמדו בגן, הם יתקנו את דרכם באם יטעו והם ילמדו אותם את כל מה שלמדו בגן – לימוד הילדים בגן מהווה לפיכך חינוך עקיף של הורי הילדים.
זהירות ובטיחות בדרכים – נושא "יבש" ? אנשי חינוך רבים רואים בנושא זה נושא "יבש" אשר קשה להעבירו בגן, הם חוששים כי הנושא ישעמם את הילדים ו"יעבור מעליהם" מבלי שיבינו אותו כלל. לעיתים קרובות אנשי החינוך אף אינם בקיאים בנושאים הנכונים והראויים ללימוד ובדרכים היצירתיות אשר בעזרתם הופך הנושא לחי ומלבב. במסגרת כתבה זו והכתבות הבאות עלינו לטובה , נחשוף בפניכם הקוראים את הנושאים המומלצים והמאושרים ללימוד נושא זה ואף נעלה ונציע דרכים יצירתיות להעברת הנושא בגן. במה להתמקד ומה לקחת בחשבון ? ראשית עלינו לקחת בחשבון את יכולותיו של הילד בגיל הרך. כישוריו הפיסיולוגים והפסיכולוגיים של ילד בגילאי הגן מוגבלים ולכן התנועה בדרכים בגיל זה לבד אינה מומלצת ואף אסורה, יחד עם זאת נכון וראוי ללמד ילדים מגיל זה את החוקים, את הסיבות ואת הדרכים העומדות בפניהם על מנת לסיים כל יום בזהירות ובחיים. לפניכם תקציר הנושאים המומלצים ללימוד בגיל זה, בכתבות הבאות נרחיב בכל נושא ואף נעניק רעיונות למשחק, יצירה והפעלה בגן.
* חצייה נכונה –לימוד כללי החצייה הנכונה תוך הכוונה ברורה: ילדים אינם חוצים את הכביש לבד אלא רק בלווית מבוגר מוכר. כללי החצייה הנכונה מתמקדים בזיהוי המקום הבטוח ביותר לחצייה, התבוננות ארוכה ולכל הכיוונים לפני החצייה, האזנה לקולות התנועה וחצייה זריזה- בקו ישר ובזהירות .
* משחק בטוח –הכרת המקומות הראויים ונכונים למשחק בטוח, הכרת המקומות האסורים למשחק (מדרכות,מגרשי חנייה,אתרים הקרובים לכביש ולפסי רכבת וכ"ו), הכרת הכללים ודרכי ההתנהגות בזמן משחק .
* חגורת הבטיחות והתנהגות רצויה בתוך רכב ממונע נוסע – הכרת מושבי הבטיחות, חגורת הבטיחות וחשיבותם. כללי ההתנהגות בתוך הרכב בזמן נסיעה –הקפדה על ישיבה בכסא הבטיחות חגורים ומאובזרים במהלך הנסיעה כולה. הימנעות מהסתת תשומת ליבו של הנהג ע"י צעקות, זריקת חפצים או חסימת שדה הראייה של הנהג. איסור חמור על הוצאת חלקי גוף מחלונות הרכב .
* הכרת סביבת הגן וסביבת הבית- התמצאות והכרת נתיבי תעבורה, נתיבים שונים להולכי הרגל ודרכים לרכב ממונע, סוגי הרכב הנמצאים בכביש, קולות ורעשי התנועה. משמעות הסמלים, התמרורים וצבעי הרמזור (בנושא זה ניתן לעסוק במידה והילדים הנם בוגרים ומתעניינים וגם אז אין חובה לרדת לפרטים – כדאי להדגיש את חשיבותם של סמלים אלה באופן כללי כדרך לתקשורת בין הנהגים וכמובן את הצורך לציית לסמלים אלו ולכבדם כחלק מן ההתנהלות בדרכים).
* התנהגות לילה – ילדים אינם מסתובבים לבדם בלילות אך מן הראוי להזכיר את אמצעי הבטיחות בלילה על מנת להעביר מסר זה להורים ולהטמיע מסר זה לעתיד. לבישת בגד בהיר, שימוש במחזירי אור, אבזור אופניים בפנסים ובמחזירי אור.
לפרטים נוספים, חב' קידי קיט ידע בע"מ;
ייצור ושיווק ערכות למידה, הפעלה ויצירה לתחום הבטיחות בדרכים ומוצרים נושאי מסר.
טלפון: 04-6960880
פקס: 04-6960838 נייד: 0527504460
דוא"ל :[email protected]
כתובת:ת.ד 96 קיבוץ אורטל ד.נ צפון הגולן מיקוד 12430