מאחר וכ-80% ממה שילד לומד מגיע דרך הראייה, זו הסיבה שכל בעיה אפשרית בה תפריע לילד ללמוד ולהתפתח במלוא הפוטנציאל שלו.
האם אתה רואה למה אני מתכוון?
האם השתמשתם פעם במשפט "האם אתה רואה למה אני מתכוון?" אם כן, אתם בדרככם להבין איך בעיות ראייה יכולות להשפיע על הלמידה. הביטוי בא לציין את הקשר שבין ההבנה לראייה.
האם ראייה של 6/6 מספיקה?
ישנם כישורי ראייה רבים החשובים להצלחה בלימודים. אחד מהפחות קריטיים שבכישורי הראייה הקשורים ללמידה, היא היכולת של חדות הראייה לרחוק, או מה שנקרא-6/6 (ונמדד בבדיקת ראייה סטנדרטית עם לוח בדיקה). המשמעות של 6/6 זו היכולת של הנבדק לראות ברור למרחק של 6 מטר. אך לכמה שהילד יראה טוב למרחק של 6 מטר אין כל קשר לדרך שבה יתפקד בקריאה ובלמידה-במרחק של בין 40 ס"מ לפנים שלו.
הראייה היא הרבה מעבר ליכולת לראות ברור מרחוק, והגדרה טובה יותר לראייה תהיה: ההבנה של מה שאנחנו רואים. כלומר, הראייה היא היכולת לקחת את האינפורמציה שמתקבלת, לעבד אותה ולהפיק ממנה משמעות.
מאחר וכ80% ממה שילד לומד מגיע דרך הראייה, זו הסיבה שכל בעיה אפשרית בה, תפריע לילד להתפתח במלוא הפוטנציאל שלו.
הראייה והלמידה כה מחוברות, כך שבעיית ראייה יכולה בטעות להיחשב כבעיית למידה. ילדים עם בעיות ראייה יכולים בטעות להיות מוגדרים כבעלי בעיות קשב וריכוז (ADHD,ADD) או דיסלקציה. הסיבה לכך היא שילדים שיש להם בעיות למידה הקשורות בראייה לא יכולים להיות מרוכזים למשך זמן בקריאה או כתיבה, ולכן יחשבו כבעלי בעיות קשב וריכוזADD) ). זאת כיוון שכשיש בעיות מסוג זה גם קשה לשמור על ריכוז בביה"ס. אותה התנהגות, אך הדיאגנוזה שונה, ובוודאי גם הטיפול.
בעיות ראייה שטופלו ניתן לפתור אחת ולתמיד, בניגוד למצב של ADD.
לזיהוי הקשר בין ראייה לבעיות למידה צריך יותר מאשר בדיקה השגרתית של בריאות העין ויכולתה לראות היטב למרחק.
מה הן בעיות הראייה הקשורות בלמידה?
בעיית למידה הקשורה בראייה משפיעה באופן ישיר על יכולת הלמידה, הקריאה ועל יכולת הריכוז.
לכל אחת מבעיות הראייה שאזכיר בהמשך יש השפעה משמעותית על הלמידה.
- יכולת עקיבה – העיניים נשארות על המטרה-עוקבות על שורה של הדפוס.
- שיתוף פעולה – יכולת תיאום בין שתי העיניים* (קואורדינציה}.
- אקומודציה – יכולת העין לעשות פוקוס לראייה למרחקים קרובים.
- ראייה בינוקולרית – שתי העיניים רואות יחד והמוח מעבד את שתי התמונות שקיבל לאחת.
- תיאום עין יד – קואורדינציה בין העין ליד.
- ראייה תפיסתית – זיכרון חזותי, תפיסת הצורה, הדמיה, כיווניות.
הראייה נלמדת
ילד לומד לראות כמו שילמד לדבר וללכת, אך כשלומד לדבר וללכת יש לו הזדמנות לחקות את הוריו או הסובבים אותו. בנוסף הוריו יכולים לעקוב אחר התפתחותו ולהחליט אם היא תקינה.
הראייה מתפתחת באופן כללי ללא יכולת ההורה לפקח עליה.
בגלל שוני זה בהתפתחות, לכל אדם תהיה הראייה מיוחדת לו.
כשיש חשש לבעיות ראייה הקשורות בלמידה, יש לערוך לילד בנוסף לבדיקת בריאות העין ובדיקת חדות הראייה, בדיקה אצל אופטומטריסט, המתמחה בבעיות ראייה הקשורות בלמידה. תפקידו של האופטומטריסט יהיה לבדוק את כל פונקציות הראייה, ולהמליץ לגבי טיפול.
אפשריות הטיפול
מטרת הטיפול האופטומטרי תהיה שיפור בתפקודי הראייה והעלמת הסימנים והסימפטומים הקשורים בהם.
- משקפיים
- פריזמות
- תרגול הראייה
תרגולי ראייה
כיוון שראייה נלמדת, ראייה ניתנת לתרגול. אם לילד או למבוגר אין כישורי ראייה מספקים, הוא יוכל ללמוד ולפתח אותם דרך תרגול ראייתי. מה שיידרש ממנו יהיה להגיע לאופטומטריסט המתמחה בנושא אחת לשבוע לתרגול. יהיו "שיעורי בית" בכדי להטמיע את מה שלמד אצל האופטומטריסט בתרגול.
משך התרגול תלוי בבעיה ובחומרתה, ברוב המקרים תרגול הראייה יימשך בין 4-6 שבועות. התרגול יעשה ברובו בעזרת תוכנות מחשב המיועדות לכך. במקרים של בעיות בתפיסת הראייה, התרגול ימשך מספר חודשים.
ולסיכום
בעיות ראייה שונות לא יאותרו בבדיקת ביה"ס או בבדיקת עיניים שגרתית. לכן, אם יש לך חשש שלך או לילדך יש בעיית למידה, פנה לאופטומטריסט, שיש לו את הניסיון והידע לאבחן ולטפל בבעיות ראייה הקשורות בלמידה.
אורית נבו שדמון, אופטומטריסטית MS.c P.C.O
מנהלת אופטיקה CLC ברעננה
התמחות – בעיות למידה הקשורות בראייה