רוב הילדים לומדים לקרוא. חלקם היטב, חלקם פחות. אולם כיום ידוע כי 20% מהילדים קוראים גרוע ואף ממשיכים כך לאורך כל חייהם. כיצד נזהה את מי שצפוי לגרור אחריו כל חייו בעיית קריאה?
הדרך הטובה ביותר היא לעקוב אחר הדיבור של הילד, להקשיב לאינטונציה, לצלילים, לסיום ראוי של מילים, לדגשים ועוד. כדי לבחון את הכשרים המתפתחים, אפשר לעקוב ולהקשיב אם הילד מבחין בין אותיות דומות, כמו ב' ו-פ'. כאשר יושבים עם הילד, צריך לבחון אם הוא נהנה מסיפורים, אם הוא מביא ספרים כדי שיספרו לו אותם. כאשר את כאם, למשל, מציגה לו מילה כמו לימון, האם הוא יכול להציג מילה שמתחילה באותו צליל, כמו ללמוד, או מילה דומה, כמו רימון. כאשר את מציגה לו מילה כמו חתול, האם הוא יכול למצוא מילה בעלת ניקוד או צליל דומה, כמו רטוב. כמובן שהילד אינו צריך למצוא לבד את המילה החסרה אלא היא יכולה להיות מוצגת לו מבין שתיים/שלוש/ארבע מילים – תלוי בגיל.
משחק אחר יכול להיות משחק ההברות – תצייני מילים בעלות שתי הברות ותבקשי שיבחר מילים דומות (רם, קם). כך עם שלוש הברות או יותר.
דרך נוספת היא לצייר אותיות ולהשמיע את הצליל שלהן. בהמשך אפשר לצייר ציור שמתאים לכל צליל, עם מילה מייצגת. הילד יכול בעזרת הציור לזהות את הצליל ולהפנים את האות.
צריך לאפשר לילד לדקלם את אותיות האלף בית – בהתחלה שתיים-שלוש אותיות, ואחר כך מה שיותר.
בגן טרום חובה הילד כבר יכול לכתוב את שמו.
יש להתייחס לזיכרון. אפשר לשחק משחקי זיכרון שונים, שקשורים לזיהוי מילים ואותיות, זיהו חרוזים, זיהוי אותיות תחיליות ועוד.
דרך נוספת היא ללמד את הילד מילים חדשות ולוודא שהוא זוכר אותן. אפשר גם לברר עם הילד אם הוא זוכר סיפור שסופר לו זה מכבר.
אם בכל אחת מהדרכים שתוארו לעיל יש לילד בעיה, יש לשער שהוא מפתח קשיי קריאה.
מה לעשות?
כדאי להקדיש מדי יום זמן לתרגול. בודדי את אחת הבעיות – למשל, חוסר הבנת חרוזים ומשמעותם. ישנם היום ספרי ילדים שעוסקים בחרוזים, שירים, משחקים וכו'. הקדישי במשך כמה ימים זמן פנוי רק לנושא זה עד שהוא יובן כהלכה. לא אחת קשיי קריאה הם תוצר של התפתחות סביבתית לקויה, בעיה תרבותית וכמובן קשיים אובייקטיביים. בכל מקרה תרגול הוא אחד הפתרונות.
כדאי להקריא לילד מדי יום סיפור בקול. הקשבה להקראה היא אפשרית ומעוררת עניין, אם לילד יש מוטיבציה לשמוע את הסיפור. אם הילד מאבד סבלנות, צריך להתחיל עם סיפורים קצרים במיוחד. ספרי לו סיפורים מתחומים שמעניינים אותו, למשל קשורים לסדרת טלוויזיה שהוא אוהב. שאלי אותו שאלות על הסיפור, שחקי עם המילים שבסיפור – מצאי להם חרוזים ומילים דומות. התמקדי בנקודות החולשה שלו. תרגולת זה שם המשחק – את זה אנחנו כבר יודעים מלימודי נגינה.