כ-200 אנשי חינוך התכנסו לאחרונה באקדמית עמק יזרעאל, כדי לדון בגישות השונות לטיפול באלימות מתבגרים. זהו הכנס השנתי השלישי שמארגן החוג לחינוך והתוכנית לתואר שני בייעוץ חינוכי. מטרת הכנס היא ליצור שיח אקדמי בנושא הנבחר, להעניק הסברים תיאורטיים מגוונים וכן כלים מעשיים לציבור היועצים, המורים, ההורים והקהל הרחב. פרופ' עליזה שנהר התייחסה לחשיבותו ומשמעותו הרבה של נושא הכנס לחיי היום יום: "מידי יום יש דיווחים על אלימות בבתי הספר, על אלימות בכלל ועל אלימות של מתבגרים בפרט, וחשוב מאוד להעלות את המודעות לנושא וללמוד את דרכי הטיפול הטובות ביותר".
המתבגר של היום
מיכל דליות פתחה את הכנס בהרצאתה, שערכה היכרות עם עולם המתבגרים. "פעם חשבו שהמוח מסיים להתפתח בילדות, היום יודעים שהמוח ממשיך לצמוח ולהתפתח עד גיל 24, כך שבגיל ההתבגרות המוח של בני הנוער עדיין לא בשל". חוסר הבשלות מאופיין בלקיחת סיכונים רבים, כושר שיפוט דל מאוד, חיפוש מתמיד אחר ריגושים, יכולת דלה של גיוון ברגשות, קבלת החלטות פוגעניות, פגיעות רבה לסמים ואלכוהול וחשיפה לאלימות אקטיבית ופסיבית. כאשר הפעילויות הגופניות והחושיות מועדפות על פני פעילויות שדורשות מעורבות קוגניטיבית. בהמשך הרצאתה התייחסה דליות לאלימות באינטרנט: "יש הרבה הורים שלא מבינים באינטרנט, ושלא יודעים שאפשר לעשות חסימות לתכנים. הצעירים לא יפיקו תועלת מלימוד על התפתחות המוח והם גם לא ילמדו מניסיונם של אחרים. מה שצריכים לעשות זה לדעת, להבין ולהיות ערים לסכנות האורבות באינטרנט. היום כשהילדים נכנסים הביתה הם לעיתים נמצאים בסכנה אפילו יותר גדולה מאשר בחוץ וההורים לא מספיק מבינים את זה. ההורים הם אנשים אנלוגיים בעולם דיגיטלי, וצריך ללמד אותם. השינוי צריך להיות באכיפה – פעולה נחושה ותקיפה שנובעת באופן הגיוני מתוך המעשים האלה".
פשעי מחשב
גלעד האן, חוקר עבירות ופשעי מחשב, הציג בפני הקהל את הצד האפל של האינטרנט וחשף נתונים קשים אודות האלימות הרבה אליה חשופים בני הנוער ברשתות החברתיות "פייסבוק" ו-"YouTube". "מה אתם באמת יודעים על מצב ילדיכם ברשת? מה הם עושים שם? איזה משחקים הם משחקים? מה הם חושפים על עצמם ועם מי הם מדברים?" שאל האן את משתתפי הכנס. הפייסבוק לדבריו זה מאגר המידע הכי גדול בעולם. האן ציין כי "זמן הטרדה ממוצע לילדה בת 12 דרך הפייסבוק הוא 20 שניות, ואין לה כפתור מצוקה שם. כ-70,000 פדופילים קיימים היום בישראל, רובם מכירים את הילדים דרך הפייסבוק.
האן הדגיש כי מעורבות נכונה של ההורים יכולה לסייע לאינטרנט בטוח. הפייסבוק, בניגוד למוצרים אחרים, הגיע בלי הוראות הפעלה וזהירות ואין לו גבולות, כי אף אחד לא הציב אותם. "לתת לילד פייסבוק בלי הוראות והנחייה צמודה כיצד לצרוך נכון, זה כמו לתת לילד את המפתחות לרכב ולהגיד לו סע". "בית משפט עליון קבע שפריצה לפייסבוק זה כמו פריצה לבית, ומקבלים על עבירה זו שלוש שנות מאסר".
מדיטציה לשירות החינוך
ד"ר צחי ארנון, פסיכולוג קליני ורפואי, ומרצה בחוגים למדעי ההתנהגות ולחינוך ובתוכנית לתואר שני בייעוץ חינוכי באקדמית עמק יזרעאל, דיבר בנושא "תוקפנות על פי הפסיכולוגיה הבודהיסטית". טענתו המרכזית הייתה, כי ככל שאנשים עושים יותר מדיטציה יש פחות אלימות וכי על פי הבודהיזם הטיפול באלימות הוא לטפח את הטוב, כי אין רוע – יש היעדר טוב.
סדנאות
בחלקו השני של הכנס התחלקו המשתתפים לשמונה סדנאות שונות שנתנו להם כלים במגוון רחב מאוד של נושאים, ביניהם, סימנים לזיהוי נפגעי/ות תקיפה מינית בחברה הערבית ודרכי סיוע, גישות ופתרונות לגלישה בטוחה ומבוקרת ברשת האינטרנט ואף הפתרון הבודהיסטי לתוקפנות – סדנה בה נהנו המשתתפים ממדיטציה מרגיעה במיוחד.