הורים עולים לכיתה א'
בקרב ההורים ואנשי החינוך קיימת מודעות גדולה לחשיבות ההכנה של ילדי הגן בצורה הדרגתית לקראת המעבר לכיתה א'. זווית נוספת של הנושא, למרות חשיבותה, נדחקת לקרן פינה, והיא הכנת ההורים למעבר. ההורים בדומה לילדים עשויים להרגיש חרדה ולחץ לקראת המעבר של ילדם לכיתה א' ובאופן לא מודע לשדר את הלחץ לילדם. דבר היכול לפגוע בדימוי העצמי של הילד ובתחושת המסוגלות שלו, וכן במוטיבציה שלו ללמידה.
ממה נובע חשש ההורים?
* חשש מכישלון של הילד בבית הספר- האם הילד יחווה הצלחה או כשלון בלימודים? ישנם ילדים שחוו קשיים בגן והחשש של ההורים מכך שהקושי יועצם בבית הספר, חשש שהילד אינו מספיק בשל להפנים קבלת גבולות, לשבת לאורך שעות רבות כל- כך ולהתרכז בלמידה , לרכוש את מיומנויות הלמידה ועוד.
* חשש מכך שהילד יתמודד עם קושי פיזי או רגשי- הילד נתפש כחסר הגנה בתוך מסגרת הנוקשה, גדולה.
* חשש מפגיעה בסמכות ההורים וערכיהם- האם החינוך בבית הספר, יהיה נכון ומתאים לרוח החינוכית בביתנו? חשש מכך שהמסגרת החינוכית הביתית נתונה כעת לביקורת מצד המורים והמערכת.
מה ההורים יכולים לעשות?
* חשוב שההורים יפנו בגישה חיובית לצוות בית הספר ויכבדו אותו : אנו ההורים מהווים מודל חיקוי עבור הילד הן בהתנהגותנו והן בגישתנו. על מנת שהילד יוכל להשתלב בצורה טובה בבית הספר ולא יחווה קונפליקט בין נאמנותו להוריו לבין נאמנותו למורה, חשוב שנעביר לילד מסר ברור וחד משמעי שאנו סומכים על צוות בית הספר. כמובן שאנו צריכים להיות קשובים גם לילד, אך כאשר מתעורר חשד לכך שהילד במצוקה יש לערוך ברור מעמיק עם המורה שלא בנוכחות הילד ולמצות את הדרכים לפתרון הבעיה.
* חשוב לזכור כי המורה היא דמות משמעותית בעיקר בכיתה א'- ויש להימנע משימוש בכינויים מפחיתי ערך, שאינם מאפשרים לילד להתייחס למורה כאל "אחר משמעותי".
* חשוב לשמור על קשר רציף עם בית הספר באמצעות שאלות, ימי הורים, פעילויות משותפות, לשתף את ביה"ס בקשיים של הילד ו/או שינויים המתרחשים בחייו (טיפול תרופתי, אבחונים שונים, טיפולים שהילד קיבל, מעבר דירה, גירושין, מחלה,גיוס אח לצבא) וזאת על מנת שהצוות יגלה הבנה לקשייו או לשינויים בהתנהגותו.
* קבלו את ילדכם כמו שהוא (נכון לכל גיל), אפשרו לו להתמודד בעצמו עם המטלות הנדרשות ממנו, וכן ! גם לעשות שגיאות, רק כך יוכל לצמוח ולהצליח. וודאו שאינכם משליכים את החוויות שלכם מבית הספר על הילד.
* זכרו אתם ההורים של ילדכם ולא המורים שלו.
* אל תשוו את הילד עם אחרים, חברים, שכנים או אחים בוגרים או צעירים.
* שאלו בצורה מתעניינת ולא חוקרת על האווירה בבית הספר, התעניינו ואל תחקרו או תוכיחו.
* עזרו לילד לארגן את שעות החזרה מבית הספר כך שיכלול זמן הכנת שעורי בית במקום נוח ושקט.
* למדו את הילד לסדר את תיקו בשעה קבועה ליום המחרת.
* עברו איתו על הקלמר לוודא שלא חסרים חפצים ליום המחרת.
* למדו אותו פעם פעמיים כיצד בודקים אם בוצעו המטלות .
בהצלחה !!!
מלאו את הטופס ליצירת קשר: