הילד שלכם מתרגש לפני כל בחינה? כואבת לו הבטן? לא רוצה ללכת לבית הספר? תוכלו לעזור לו להתמודד עם הבעיה. לפניכם כמה טיפים.
קריאה – המיומנות הבסיסית בכל מבחן היא היכולת לקרוא. יש קריאה ויש קריאה. יש קריאה שטחית, ויש קריאה מהירה. יש קריאה שדורשת לחזור שוב ושוב על אותה שורה כדי להבין ויש קריאה שמאפשרת לרפרף. אבל בראש וראשונה יש קריאה וצריך לשלוט בה. אז כדי לשלוט בקריאה צריך לקרוא והרבה! הקריאה צריכה להיות מסוגים שונים; טקסטים ארוכים וטקסטים קצרים, שירה ומסות, שלטי דרכים וספרות יפה. הכל! ועל כך אחראים ההורים. מתי? החל מהרגע שהם יכולים לספר לילד סיפורים, ועד לסוף התיכון, כשהם משננים אתו חומר למבחן.
זמן – ארגון זמן הוא נושא חשוב במיוחד. וגם כאן ההורים צריכים לסייע לילדים, בעיקר מגיל טרום חובה ואילך. ערכו יומן משימות יומי ואפילו שבועי. התייחסו למרכיב הזמן מדי יום, התייחסו לשעות שונות, ולהבדלים בין יום ללילה. אם תתייחסו לזמן בכבוד – גם הילדים יפנימו את משמעותו. בהתייחסות לנושא הזמן לרובנו יש נטייה "להאשים אותו" כל הזמן; "אין לי זמן" או "הלוואי והיו עוד 24 שעות ביממה" הם ביטויים שגורים. דרך ראויה היא לנהוג להיפך. לציין מתי יש לכם זמן במהלך היום וכמה זמן אתם יכולים להקדיש למשימה זו או אחרת. כך הילד שלכם יפנים התנהגות נכונה בתחום זה.
פיתוח ההבנה – נסעתם בדרך וקראתם שלט מוזר? תדברו עליו. הראיתם לילד ציור שבתוכו טמון ציור נוסף? – נסו לזהות אותו. אוהבים משחקי לשון? חרוזים? שפה זרה? השתמשו בהם ליד הילדים ועוררו את סקרנותם. שאלו שאלות של מה קדם למה, מה אתה יודע על, מה אומר לך הצליל הבא, איך תבצע פעולה מסוימת אם אין לך מכשיר מסוים? עוררו יצירתיות, חדדו את כושר האבחנה של הילד.
שימו לב ליכולות נוספות של הילד, כמו כשרון מוזיקלי, יכולת ריקוד, כושר מוטורי עדין, כישורים גופניים יוצא דופן. למשל, אם הילד מצליח ללמוד לרכב על אופניים ללא חזרות רבות, או עולה על רולרבליידס ומיד מתחיל לגלוש – עודדו אותו. הילד ילמד להסתמך על התכונות החזקות שלו כדי להצליח.
תאספו סוגים שונים של מבחנים; מבחני טריוויה, תשבצים, פאזלים, חוברות עבודה – לא טעינו – כולם סוגים שונים של מבחנים. תנו לילדים להתנסות בהם כמה שיותר. בגילאי ביה"ס אל תחששו להכין להם מבחנים לפני המבחנים האמיתיים ועודדו אותם לענות עליהם במלואם. עודדו אותם לכתוב ותקנו להם את השגיאות – מבחן שכתוב ללא שגיאות כתיב ותחביר יקבל ציון גבוה יותר ממבחן שרצוף בשגיאות.
כתב יד קריא הוא גורם חשוב ביותר. עודדו אותם לכתוב יפה, למחוק היטב במחק, או להשתמש בטיפקס במקום בקווי דיו. עודדו אותם לכתוב במרווחים – כתב צפוף גורם למורה שלא לרצות לקרוא את המבחן. ספרו להם על כתיבה בקטעים ומשמעותה. עודדו אותם לאסתטיקה בכתיבה – קווים מתחת לכותרות, רווחים מספיקים ועוד.
מבחן צריך לדעת לקרוא. להבין מה רוצים בו, לחזור שוב ושוב על השאלות – מה מבקשים בהן, מה כדאי להוסיף או לגרוע. אפשר ללמד את הילד איך לענות למבחן. אפשר לקרוא איתו קטע קטן ולשאול אותו שאלות עליו. אפשר להסב את תשומת לבו לאסטרטגיית העבודה שלו. צריך להסב את תשומת לבו לגורם הזמן וללמד אותו לחלק את הזמן בין התשובות. כדאי ללמד אותו לענות על התשובות הקלות ואחר כך לעבור לשאלות. כך כבר תהיה לו חווית הצלחה עם תחילת הבחינה.
לבוא עם ציוד מתאים. הפנו את תשומת לבו של הילד להצטיידות לקראת הבחינה. שני עטים, עפרון, מחק, מחדד, טיפקס וכו'. הצטיידות נכונה נותנת לילד הרגשה שהוא התכונן כראוי לפחות בצד הטכני. גם זה תורם להרגשה הכללית.
ולסיום; חזרו שוב ושוב על כל מה שהעלינו בכתבה זו – חזרה נוספת תעזור להטמיע דברים שלפעמים לא שמים לב אליהם. מישהו פעם הדריך אתכם איך להתכונן למבחן?