מה הכי קובע בחינוך ילדכם? מחקרים מעידים כי מה שקובע באמת היא המורה. היא ולא הוא, כפי שמקובל לכתוב, כיון שברוב בתיה"ס היסודיים יש מורות. דו"ח מקנזי האחרון, שבדק את עשרת מערכות החינוך הטובות בעולם, שבהן השיגו התלמידים את הציונים הגבוהים ביותר במבחנים הבינלאומיים, ציין שמה שמאפיין את כל המערכות הללו הן איכות המורים. זה לא נתון חדש או מפתיע. ידוע שמכל הפרמטרים שנבדקו במחקרים, מה שהשפיע הכי הרבה על הישגי התלמידים היה איכות המורים.
בראש סולם המדינות המובילות ניצבות סינגפור, פינלנד ודרום קוריאה. מערכות החינוך של סינגפור, פינלנד ודרום קוריאה שונות ממערכת החינוך של ישראל וגם ממערכות חינוך במדינות מתקדמות כמו ארצות הברית, בריטניה וגרמניה. דו"ח מקנזי יודע לספר, שבסינגפור שכר המורים גבוה וקיים מעקב מתמיד שיישאר כזה. האימון שמקבלים המורים בתהליך ההכשרה הוא אינדיווידואלי, והמורים מקבלים שכר במהלך הכשרתם. בפינלנד ההכשרה להוראה תחרותית והמועמדים להוראה הזוכים להיכנס אליה מקבלים מלגות קיום. שכר המורים גבוה ובהתאמה גם הכבוד למקצוע. התדמית המקצועית בפינלנד היא, שמי שהולך להיות מורה הוא אדם מיוחד. בדרום קוריאה ההוראה הוא המקצוע המועדף על הצעירים.
אז אם כולם מסכימים שהמורה הוא החשוב ביותר, מדוע המקצוע כל כך בלתי מוערך?
בישראל מקווים לחולל שינוי בתדמית המקצוע בעזרת "אופק חדש" ו"עוז לתמורה" – שני פרויקטים לשיפור ההוראה ביסודיים ובעל יסודיים בהתאמה. האם זה יספיק? בארה"ב, מדווח אתר Great schools, רוב המורים מתוסכלים כאשר שואלים אותם שאלות שנוגעות לשכרם או מעמדם. רובם מתוסכלים מהדרך שבה הם התחילו לעבוד – לעתים ללא כל תמיכה בתוך המוסד או הדרכה של איש מקצוע. המורים מתוסכלים מהתקציבים המופנים לחינוך, מתנאי עבודתם ומכיתות גדולות מדי. ברור מדוע האנשים שעובדים במקצוע משדרים חוסר שביעות רצון. התוצאה היא שיותר משליש מהמורים עוזב את ההוראה במהלך חמש השנים הראשונות לעבודתם. כאשר גוף פרופסיונאלי משדר באופן עקבי חוסר שביעות רצון, מה רוצים ממקבלי השירות? ברור שגם התלמידים לא יהיו מרוצים, ולא בכדי.
בישראל מנסים למצוא תרופות פלא כדי לאייש משרות במקצועות שבהם יש מחסור עצום במורים, כמו מתמטיקה, פיזיקה ומדעים. פתרון מהיר של הסבת אנשי הי-טק להוראה הוא פיתרון זמני, כאשר יש משבר בהי-טק. כמה זמן בדיוק יחזיקו המורים המוסבים במערכת החינוך אם ההי-טק ישוב לפרוח?
התשובה לבעיה נעוצה ככל הנראה לא בהגדלת שכר או בפתרונות גיוס עובדים בשיטות מהפכניות. מה שצריך להשתנות הוא התפיסה. ההוראה צריכה להיתפס כמקצוע רציני, כמו בדרום קוריאה או סינגפור. להולכים להוראה צריך להתייחס כאל אנשים מיוחדים – כמו בפינלנד. המקצוע צריך להיתפס כמוביל ולא כמקום מפלט לכאלה שלא התקבלו לאף מקצוע אחר. השכר צריך לעמוד בראש טבלת המקצועות ולהיות מעודכן בצמידות לכל שינוי במשק.
צריך להבין עיקרון אחד; ילדים לומדים מאנשים שהם מעריכים. לכן בראש וראשונה צריך לגרום לטובים ביותר להגיע להוראה. בהמשך ובמקביל, צריך להתמקד בכל מה שמשפר את היחסים בין המורה לתלמיד. המורה צריך לדעת לעודד את אמון התלמידים בו. התלמידים צריכים לדעת שלפניהם ניצב בעל המקצוע הטוב בתחומו. רק כך יתחולל השינוי המיוחל.
כולם מסכימים; המורה היא החשובה ביותר
מה הכי קובע בחינוך ילדכם? מחקרים מעידים כי מה שקובע באמת היא המורה. היא ולא הוא, כפי שמקובל לכתוב, כיון שברוב בתיה"ס היסודיים יש מורות.