בכנס באר שבע לשלום הילד, שהתקיים השבוע באוניברסיטת בן גוריון, עלה נושא החשיפה האישית של הילדים הצעירים לעולם הפרסום, הטלביזיה והתקשורת.
מסתבר כי בישראל יש הגבלות לא מעטות על העסקת ילדים צעירים בתחום הפרסום, וזאת מתוך הצורך להגן עליהם. כדי שילד ישתתף בקמפיין או במסע ציבורי או בתוכנית ריאליטי, ההפקה צריכה לקבל אישורים ממשרד התמ"ת.
אילנה דורי מנדלוביץ', מנהלת תחום חוק עבודת הנוער במשרד התמ"ת, סיפרה כי לא אחת משרדה נתון בלחצים ואיומים מצד הורים שלא אושרה העסקת ילדם בפרסומת, דוגמנות או הופעות אומנותיות בשל תכנים לא מתאימים. עוד ציינה הגב' דורי-מנדלוביץ', כי בשל המגבלות הקיימות בישראל על העסקת ילדים בתחומים אלה, יש זליגה לשימוש בילדים מחוץ-לארץ או אפילו לצילום של ילדים ישראלים שנערך מחוץ למדינה.
על מספרים וילדים
לפי נתוני המועצה לשלום הילד, בשנת 2010 ניתנו 2,923 היתרים להעסקת ילדים בגילאי שנה עד חמש עשרה בפרסומות ובהופעות ציבוריות. רוב הילדים היו בגילאי 6-11, אולם 13% מהם ניתנו לילדים בגילאי 1-4. בנות (54%) קיבלו יותר היתרים מאשר בנים (46%) ורוב מוחלט של ההיתרים ניתנו לילדים המתגוררים באזור תל אביב והמרכז (83%).
חקיקה חשובה
בכנס עלו היבטים שונים של העסקת ילדים, כולל בהופעות אומנותיות, הצגות, פסטיבלים וכדומה. הנטייה של המבוגרים – ההורים בעיקר, לחשוף את הילד, לא פעם נובעת מתוך כישלונות שחווה ההורה עצמו, הרוצה להגשים את עצמו באמצעות הילד. צריך להבחין מתי ההורה דוחף את הילד ומתי הילד הוא זה שדוחף, נאמר שם.
חבר הכנסת יצחק הרצוג, לשעבר שר הרווחה והשירותים החברתיים, אמר בכנס, כי יש להסדיר בחקיקה את השתתפותם של ילדים בתכניות ריאליטי. חבר הכנסת הרצוג הוסיף ואמר כי אינטרסים כלכליים הם אלה ש"שולטים בכיפה", והדברים מגיעים גם לניצול ילדים למטרות פרסום ושיווק. "הפכנו לחברה ששואפת לזוהר ומוחצנות", ציין הרצוג. הוא תקף גם את החשיפה של תכניות כמו האח הגדול לילדים, כולל ילדים צעירים.
ד"ר דיאנה לוצאטו, סוציולוגית ואנתרופולוגית מהמכללה האקדמית תל אביב-יפו, תקפה בחריפות פרסומי אופנה העושים שימוש פורנוגרפי בילדים כשלעיתים אף ניתן לראות בהם עידוד לפדופיליה. לדעתה, גם להורים יש חלק נכבד בדחיפת ילדים להבעות מיניות כדי לקדם את הסיכוי שלהם להשתתף בפרסומת.
בכל רע יש גם טוב
פרופ' גיל זלצמן, מנהל חטיבת הילדים והנוער בבית החולים גהה, מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, טען כי אילו היינו מגבילים בעבר הופעות אומנותיות של ילדים, לא היינו זוכים למוסיקאי דגול כמו מוצארט, שהחל להופיע כבר בגיל 4. לדעתו, נחוץ איזון שיאפשר מצד אחד מיצוי כישרונות של ילדים ומצד שני יגביל פעולות שעלולות להזיק לילדים ובכל מקרה, חיוני שתכניות כאלו בהשתתפות ילדים יהיו מלוות בהערכה פסיכולוגית ופסיכיאטרית.
וההשפעה?
שיר ביטון, זמרת ויוצרת, שהשתתפה בתוכנית ריאליטי, ציינה במושב שהתקיים בנושא, כי גם לבוגרים המשתתפים בתכניות כאלה יש לא אחת טראומות קשות כתוצאה מנפילה המתאפיינת במעבר מחשיפה עצומה לאנונימיות מוחלטת. לדבריה הנפילה עלולה להיות קשה יותר כאשר מדובר בילדים, שאין להם בכלל את היכולות והבגרות הנפשית להתמודד עם טראומות כאלו.