בשנת 2003 התפרסם מחקר שנערך באוניברסיטת דיוק על ידי פרופ' הריס קופר. במחקר בדק קופר את השפעת חופשת הקיץ הארוכה על היכולות של התלמידים בחודש ספטמבר. הממצא המעניין היה, שרוב התלמידים הציגו ציונים נמוכים יותר בספטמבר מאשר באביב הקודם. למעשה התלמידים כאילו איבדו חודש לימודים בעקבות החופש הגדול. הממצאים היו חמורים במיוחד במתמטיקה – התלמידים איבדו חודשיים לימודים על פי תוצאות המבחנים. המחקר הזה וכאלה שבאו בעקבותיו, נתנו למעשה מענה לשאלה אותה שואלים הורים רבים; האם לדאוג לילד לחוברות עבודה או לעזוב אותו לנפשו כדי שייהנה מפעילות הפגתית בלבד.
למתקשים
לא אצל כולם הקיץ הוא התחבטות בשאלה מה לעשות עם הילד. הורים לתלמידים עם בעיות למידה, לקויות למידה, היפראקטיביות, הפרעות קשב וריכוז, ועוד – מנצלים לעיתים קרובות את החופשה הארוכה כדי לחזק את הילד ולהצעיד אותו קדימה. מרכזי הלמידה, המאבחנים הדידקטיים, המכונים השונים – כולם עובדים לא אחת במרץ רב דווקא בקיץ – אם כדי להדביק פערים, אם כדי להכשיר את התלמידים, אם כדי לאפשר שליטה טובה יותר במיומנויות למידה.
מוכנות לבית הספר
עסוקים במיוחד הם מכוני ההכנה לכיתה א', המעבירים קורסים לתלמידים העומדים לעשות צעדים ראשונים במערכת החינוך. רבים מההורים מודאגים כיצד הילד יתפקד בבית הספר ומוכנים לשלם כסף רב כדי שהילד יצליח. במשרד החינוך לא שמחים לתת יד לתופעה; "הילדים מקבלים הכנה לכיתה א' בגן", אומרת בכירה במשרד. "אין כל סיבה שההורים ישקיעו כסף במשהו שהמערכת נותנת בחינם". אבל כיון שההכנה הזו כבר הפכה לנחלת רבים ואפקט העדר פועל, רוב ההורים שולחים את ילדיהם לקורסי ההכנה "כדי להיות בטוחים שהילד יהיה מוכן".
מה לעשות
אחד הפתרונות המוצעים תמיד, כדי לשמור את הילד בתמונה, הוא חוברות הקיץ. מדובר כמובן בתלמידי היסודי, שבעזרת החוברות מצליחים לחזור על החומר הנלמד. להורים כדאי לעקוב אחר עבודת הילד בחוברת ואם הוא רואה שהילד נתקל בקשיים, לשלוח אותו דווקא בחופשת הקיץ כדי לקבל שיעורי עזר.
לתלמידי הכיתות הגבוהות מוצעים לא אחת קורסי תגבור במקצועות שבהם הם חלשים. אלה קיימים בעיקר במתמטיקה ובאנגלית. יש שמנצלים את החופשה כדי לעשות תגבור בלשון דווקא ויש שעושים קורסי העשרה. האוניברסיטאות מקיימות מחנות לנוער שוחר מדע, יש קייטנות בנושאים לימודיים, כמו מדע ואקולוגיה ויש סאמר סקול, אפילו בחו"ל, שבו ניתן להשתפשף בשפה זרה.
דעת מומחה
הפסיכולוגית טלי לוי מציינת כי כדאי לדאוג שבמשך החופש הילד יעסוק בנושאים שיסייעו לו לחזור בצורה תקינה לכיתה. "אני ממליצה לדאוג שהילד יקרא ספרים, יפתור תשבצים, ישחק במשחקי זיכרון, משחקי מילים, טריוויה וכו'. כל אלה משיקים לחומר הנלמד בבית הספר ומאמנים את המוח", היא אומרת. ומה לעשות כשהילד מעדיף לשהות שעות ליד המחשב? "גם כאן כדאי לעקוב אחרי הילד ולראות למה הוא מנצל את הזמן. אם להורים יש איזה שהוא חשד שהילד עושה דברים שלא יהיו לרוחם, ניתן היום בקלות לחסום אתרים מסוימים ולהיות רגועים יותר גם בקשר לכך", היא מסבירה.