בעריכת הגב' אביבה סברדלוב, הגב' חוה ביגר, הגב' מיכל גרשון,
האגף לחינוך קדם יסודי.טיפוח הלשון ופיתוח האוריינות מהווים יסוד ליצירת תשתית של כישורי למידה, כישורים חברתיים וכישורי חיים אצל ילדים המתחילים את דרכם במערכת החינוך. תפיסה זו, הבאה לידי ביטוי בתכנית המסגרת לגני ילדים הממלכתי, הממלכתי-דתי, הערבי והדרוזי ובתכנית טיפוח הלשון ופיתוח האוריינות, מהווה יסוד ליצירת תשתית של כישורי למידה, כישורים חברתיים וכישורי חיים היסוד לחינוך הקדם יסודי.
האגף לתכנון ופיתוח תכניות לימודים בשיתוף עם האגף לחינוך קדם יסודי מינו וועדה לקידום האוריינות הלשונית של הילדים בישראל החל בגיל הרך. הוועדה נדרשה לבסס את תכנית הפעולה המוצעת על מחקר מדעי עדכני ועל מידע שהצטבר בארץ ובעולם.
רכישת קריאה איננה משימה קלה לילדים. היא איננה פועל יוצא של חשיפתם לסביבה אוריינית וגירוי סקרנותם. רכישת קריאה נתמכת אמנם על ידי סביבה אוריינית, אך היא מצריכה תיווך של הורים ומחנכים, היכולים לעורר סקרנות, לעודדה ולשמרה, ליצור הזדמנויות חקר, לקדם מיומנויות רלוונטיות להבנת העיקרון האלף-ביתי, אשר מצביע על קשרים בין אותיות לצלילים ולהביא את הילדים לידי רכישת שליטה בכתב כמערכת רישום ולשליטה בשפה הכתובה כמשלב לשוני. הוראה יעילה המצמצמת את מספר המתקשים ברכישת הקריאה והמעודדת אהבת קריאה לאורך שנים, עשויה להתבצע על ידי מחנכים, המסורים לדבר, בעבודה אינטנסיבית ומושכלת.
במסמך זה נתייחס לקריאה כאל פן אחד של האוריינות, שהוא מושג רחב יותר. למונח אוריינות משמעויות שונות. בדו"ח זה המונח אוריינות מתייחס לידיעת קרוא וכתוב במשמעותם הכוללת. באוריינות נתכוון לקריאה כפענוח והבנת הנקרא, לכתיבה במובן של רכישת הכתיב והיכולת לחבר טקסטים כתובים מסוגים שונים, וכן לשליטה בלשון על גווניה השונים, הנתמכת בחשיפה לכתוב. (Ravid &Tolchinsky, in press).
הוועדה מתמקדת בטיפוח אוריינות בשנות הגן, דהיינו מכניסת ילדים בגיל הרך למערכת החינוך ועד לכניסה לכיתה א'. למעלה מעשור שנים קיימת מודעות ברורה במשרד החינוך, לצורך לטפח אוריינות בגן הילדים. מודעות זו תורגמה, תוך שיתוף פעולה בין האגף לחינוך קדם יסודי לאגף תכניות לימודים, להנחיות משרד בתכנית המסגרת לגני הילדים הממלכתי, הממלכתי-דתי, הערבי והדרוזי, בתכנית היסוד לחינוך הקדם יסודי, ובמגוון חומרי הוראה לגן.
המלצות הוועדה
הוועדה ממליצה על:
טיפוח תשתית לרכישת קרוא וכתוב ואוריינות לשונית החל בגיל הרך, הגיל שבו נכנסים הילדים למערכת החינוך.
טיפוח התשתית ייעשה בגני הילדים תוך שמירה על מאפייני הגן: שילוב למידה בפעילות משמעותית לילד, התאמת ההוראה להבדלים בהתפתחות של הילדים ולהבדלים תרבותיים בין קבוצות.
מתן אוטונומיה לגננת לבחור בפעילויות ובחומרים המרכיבים את ההוראה שלה ולעצב את עבודתה בגבולות מסגרת כללית שתותווה על ידי האגף לחינוך קדם יסודי לגבי הרכיבים החיוניים בהוראה שיבטיחו את קידום האוריינות.
גיבוש תפיסה עקרונית בנושא הקריאה בגן הילדים שתכוון להתייחסות מאוזנת לכל הגורמים העשויים לקדם את התפתחות האוריינות הלשונית אצל ילדים צעירים: הכרת אותיות; מודעות פונולוגית, מורפולוגית ותחבירית; הגדלת אוצר מילים, פענוח מילים כתובות והכרת ההקשרים להבנת הטקסט הכתוב, התנסות ברמות שפה באופנויות ובסוגות שיח שונות (כגון שפה דבורה לעומת כתובה).
הגדרת היכולות הצפויות בסיום גן חובה: הילדיםיכירו את אותיות הא"ב; יגלו מודעות לצלילי הדיבור הבסיסיים (מודעות לפונימות); ויכירו מאפיינים של הכתב העברי (או הערבי)כגון: ייצוג תנועות על ידי אימות קריאה ועל ידי סימני ניקוד. הילדים יכירו מבנה של סיפור ומאפיינים בולטים של הלשון הכתובה כמשלב שפה. תיחשף בפניהם ספרות ילדים עשירה בשפת אמם וגם טקסטים מידעיים (אינפורמטיביים). צפוי, כי חלק מסוים מן הילדים ידעו לקרוא כבר בסיום גן חובה מילים וטקסטים שלא ראו בעבר.
דרישות זהות תוצבנה בפני ילדי מדינת ישראל הערבים הלומדים בשפה הערבית, בהתייחס לאותיות ולכתב הערבי, וכן לספרות ילדים ערבית.
הימנעות מציפיות ומדרישות להישגים מידיים מן הילדים, ומלחץ על משפחותיהם ועל המחנכות בגן הילדים. ככל שהילד צעיר יותר, חיוניות יותר ההימנעות מלחצים עליו ועל המטפלים בו.
רגישות מצד הגננת לקצב ההתפתחות האוריינית של כל ילד וילדה בפני עצמם. רגישות זו תושג, אם הגננת תעקוב אחר ההתקדמות של כל יחיד בתחומים הקשורים לאוריינות ולשון, ותראה בכך בסיס להתאמת פעילויותיה לילד וילדה בגן. איתור מוקדם של קשיים בתחום האורייני מגדיל את הסיכויים שהילד יתגבר עליהם, ויצמצם את הפער בינו לבין הכלל.
טיפוח הלשון והאוריינות תוך שימוש משולב במערכות ייצוג, בתקשורת ובאמצעי הבעה נוספים: ציור, מוזיקה ודרמה. פעילויות אלו, האופייניות לגני ילדים, תומכות ברכישת אוריינות ככלי הבעה ותקשורת (חברי הוועדה מציינים פעילויות אלו כאן, כדי להדגיש את נחיצותן לטיפוח אוריינות בגיל הרך).
טיפוח המוטיבציה לקרוא ועידוד ההנאה מקריאת ספרות יפה כבר בגן הילדים באמצעות קריאת מבחר ספרים מספרות ילדים, בצורה אינטראקטיבית ומעוררת הנאה מדי יום ביומו.
הסברת תפקידם החשוב של ההורים בטיפוח האוריינות של ילדיהם. לשם כך יש לחזק את זרימת המידע ואת שיתוף הפעולה בין הגננות להורים בתחום האוריינות. ניתן להשיג זאת על ידי החלפת דברים בכתב ובעל פה בין הגננת להורים, שיכללו דיווח על הפעילויות האורייניות בגן ובמשפחה.
הצטרפות להצעה המתגבשת באגף לחינוך קדם יסודי לקדם בטווח הקרוב את ראשית הקריאה והכתיבה והכרת הלשון בגני ילדים בהיקף רחב באמצעות פרויקט אקסטנסיבי. יש לבצע ליווי מעצב של פעולה זו מראשיתה על ידי שיתוף של חוקרים מומחים להערכה וחוקרים מומחים לאוריינות. הערכת הישגי הילדים תתבצע לאחר הרצה של שנתיים לפחות.
תמיכה במחקרים בסיסיים שעניינם התפתחות האוריינות הלשונית וטיפוחה בשפות העברית והערבית בישראל. אין להסתפק רק במחקרים מחו"ל שעניינם שפות אחרות ווהם נועדים לחברות שונות. מחקרים שייערכו בישראל יספקו בסיס מוצק לקבלת החלטות פדגוגיות וירחיבו את מעגל המומחים בארץ.
עריכת מעקב ובקרה על תכניות התערבות המתקיימות בגני ילדים בארץ, שמטרתן לקדם קרוא וכתוב ולשון, תכניות שעל פי עדויות בעליהן ושל עובדי החינוך המעורבים בהן משיגות את יעדיהן. יש להבטיח, כי תכניות מרכזיות ומבטיחות המתקיימות במערכת החינוך הגנית תלווינה מעת לעת במחקרי הערכה, שמהם ניתן יהיה ללמוד מה הן השפעותיהן ומה ניתן להסיק מהן על רכיבים משמעותיים לקידום הילדים לקראת קריאה. כיום, בהיעדר מחקר והערכה, בחירה בין תכניות אינה נעשית בהסתמך על ידע מבוסס. ידע מתעדכן ודינמי בתחום זה יאפשר קבלת החלטות מדיניות מבוססות על עדות מחקרית (evidence-based).
עדכון מערכת ההכשרה וההשתלמויות של מחנכי הגיל הרך, והעשרתה בידע על תחום הדעת מחד- גיסא ועל גישות שונות להוראה מאידך- גיסא. יש לחזק את הידע על השפה, על הכתב, ועל התפתחות הקריאה והכתיבה ועל טיפוחן. מסגרות ההכשרה וההשתלמות יציגו בפני הלומדים בהן גישות שונות להוראת קריאה וכתיבה ושיטות שונות הנגזרות מגישות אלו. על בסיס זה יפתחו הלומדים חשיבה ביקורתית המאפשרת שיקול דעת מושכל.