כאשר ילד הולך היום לביה"ס הוא כבר קורא למרות שאולי עדיין לא למד לקרוא באופן פורמלי. ראשית מערכת החינוך שבקדם יסודי, חושפת את התלמיד לקריאה על פי תוכנית שמציע משרד החינוך. שנית, ההורים שמקריאים לילדים ספרים חושפים אותם לאותיות. ושלישית – אמצעי המדיה – המקלדת שעל המחשב, הטלוויזיה, משחקי המחשב, מחשבים לילדים צעירים, מכשיר הטלפון הנייד ועוד – כל אלה חושפים את הילד לאותיות הרבה לפני שהחל ללמוד. אז מה קורה בכיתה א'? דנה קמה או אולי משהו מורכב יותר?
ודאי שהשאלה הנ"ל לא היתה נשאלת אילו "שלום כיתה א'" ו"דנה קמה" היו עיקר הלמידה בכיתה א'.
מטרתה של כיתה א' היא להפוך את הלומד לקורא עצמאי; למעשה מטרתה של כיתה א' היא ללמוד טכניקות שיובילו לשליטה בקריאה. האותיות איכשהו כבר מוכרות, אצל חלק גדול מהתלמידים – גם חלק מהמילים. מה שצריך לעשות הוא כמובן לחשוף את אלה שלא יודעים למידע זה, אבל גם להוביל את אלה שכבר רכשו את ראשית הקריאה לשליטה באסטרטגיות קריאה – מילים מורכבות, צמדי מילים, משפטים, סימני פיסוק, ניקוד ועוד. התלמיד שרוכש את הקריאה לומד להבין שהיא חושפת אותו לעולמות חדשים של ידע, היא מאפשרת לו להתמצא בעולם – אם באמצעות שלטי דרכים, או באמצעות עיתונים, ובייחוד היא גורמת לו להנאה רבה – להבנת סרטים מתורגמים, לקריאת ספרים, למשחקי מחשב ואינטרנט ועוד. תלמיד כיתה א' שמחזיק ספר ביד, לומד להכיר שיש לו כריכה, שיש כותרות, שיש התחלה וסיום, פרקים בסיפור ואפילו סוגים שונים של אותיות. הילד לומד לזהות צלילים של האותיות, להבחין בין אותיות דפוס לכתב, לדעת לכתוב משפט, להתחיל פסקה חדשה ועוד.
בסוף השנה הראשונה התלמיד צריך לזהות את כל האותיות, להכיר את צלילן ואת שמותיהן, לדעת לקרוא ולכתוב בדפוס ובכתב, לדעת לקרוא בקול רם, לדעת לקרוא מילים לא מוכרות, לדעת לענות על שאלות שנשאלות על קטע שנקרא וכיו"ב.
כאשר אתה כהורה מסייר עם ילדך בחנות הספרים, לפני שאתה רוכש עבורו ספר חדש, כדאי שתהיה מודע לרמה שהוא מצוי זה. תתייעץ עם המוכר – הוא יודע בדרך כלל מה מתאים לאיזה גיל. היה מודע לגודל הכתב, לניקוד, לצפיפות, לתמונות וכו' – ככל שהילד צעיר יותר כך התמונות גדולות יותר. קח את הילד למפגשי קריאה, להצגות שמציגות סיפורים לקאסיים – בהמשך ניתן לרכוש את הספרים שמספרים את סיפור ההצגה ולקשר בין הטקסט להצגה שנצפתה. תלה בחדר לוח מגנטי עם אותיות. שחק עם הילד בהרכבת מילים. הקפד להשמיע לו סיפורים מוקלטים – בדרך במכונית, או אפילו עם אוזניות בבית – ילדים אוהבים להרכיב אוזניות. שחק איתו במשחקי מילים – חרוזים, למשל, או איות מילים קצרות. למד אותו להבחין בין א' ל-ע', בין ה' שבסוף מילה ל-ה' הידיעה. להורים תפקיד חשוב בהנחלת הקריאה, ויחס חיובי של הורה לתהליך ישפיע על המוטיבציה של הילד. כשאתם נוסעים בדרך תקראו את השילוט, וכאשר אתם מגיעים לכתובת חדשה – תנו לילד לזהות את שם הרחוב. אתם יכולים לשחק איתו משחקי טריוויה שונים, או זיהוי מילים בסגנון מי אני. למשל; אוכלים אותי – אני ירוקה בהתחלה, אחר כך אדומה ובסוף סוגרים אותי בבקבוק שקוראים לו קטשופ – מי אני? ופטנט נוסף; ניתן להשיג שבלונות של אותיות בחנויות כלי כתיבה. תקנו לילדים יחד עם צבעים ותראו תוצאות. בילוי נעים!
רכישת קריאה ומערכת החינוך; יש במערכת החינוך עשרות שיטות של רכישת קריאה. משרד החינוך הקים ועדה שבדקה את נושא רכישת הקריאה בשנת 2002, לאחר ששיטה אחת (השפה כמכלול), שהועברה בבתיה"ס במשך 15 שנה לא היתה טובה. עם זאת הגיע המשרד למסקנה, כי שיטות שונות מתאימות לאוכלוסיות תלמידים שונות. לכן החליט משרד החינוך לאפשר לבתיה"ס להנחיל קריאה עם השיטה העדיפה בעיניהם, ובתנאי שיעמדו בקריטריונים שקבע המשרד, כמו רמת השליטה של התלמידים ברכישת קריאה בסוף כיתה א'.