אף אחד אינו חולק על כך, שחשוב מאוד לפתח כשרים מתמטיים בגיל הרך. יכולת מתמטית בביה"ס בנויה בחלקה על הניסיון שהילד צבר בתחום המתמטי לפני שהגיע לביה"ס.
נשאלת השאלה כיצד לעודד את הילד לבצע פעילויות מתמטיות בגיל הרך? כיצד לעודד את הסקרנות שלו לעסוק בעולם המספרים? כמובן שיש להתאים את הפעילות עם הילד לגיל ולרמת ההתפתחות. לא ניתן ללמד ילד בן שנתיים שברים, אבל אפשר להראות לו בעזרת פיצה איך מחלקים אותה לארבעה חלקים שווים. לא ניתן ללמד ילד בן ארבע את תורת ההסתברות, אבל אפשר להמחיש לו בעזרת משחק אותיות כמה אפשרויות יש בכל צירוף של אותיות. אז הינה לפניכם כמה הצעות למשחק עם ילדים כדי להכניס אותם לעולם המספרים, אבל לפני זה הקדמה;
עד לגיל שש בערך נמצא הילד בשלב התפתחותי שנקרא השלב הקונקרטי. הילד צריך לראות תפוח ועוד תפוח כששואלים אותו כמה זה אחת ועוד אחת. אחר כך הילד עובר בהדרגה לשלב גבוה יותר, שבו הוא יכול לשים את הידיים מאחורי הגב ולספור אצבע ועוד אצבע ולדעת שזה שתי אצבעות, למרות שאינו רואה אותן. השלב הבא הוא שלב החשיבה המופשטת, שבו הילד כבר לא צריך תפוחים, גם לא אצבעות כדי לדעת שאחת ועוד אחת שווה שתיים. אז בהתאם לגיל הילד – תתאימו את המשחק.
1. משחקים בקוביות; הכינו 10 קוביות. הכינו קובייה אחת שיהיה כתוב עליה 10. הכינו 10 קוביות כאלה והכינו קובייה נוספת שיהיה כתוב עליה 100. הילד יעשה את ההקשרים. בהתחלה הוא ישחק רק עם הקוביות היחידות, מאוחר יותר יעבור למספרים הגדולים יותר.
2. לומדים אפשרויות; ציירו שלוש מאותיות האלף בית כל אחת על כרטיס קטן. שימו את הכרטיסים אחד ליד השני ותתחילו לשאול את הילד כמה צירופים אפשריים; אבג, גבא, אגב, וכן הלאה – יש שישה צירופים אפשריים. אחר כך העלו את דגת הקושי והוסיפו את האות ד'. כאן כבר יהיו 24 צירופים אפשריים.
3. משחקים בכסף; אותו עיקרון כמו הקוביות ניתן להפעיל על מטבעות ואחר כך שטרות. תתחילו לשחק בכסף; "תמכרו" ו"תקנו" ביחד, תבקשו מהילד להחזיר עודף בהתאם לסיפור שתבנו. תתחילו לשחק במשחקי כסף; כמה מטבעות של 10 אגורות יש בחצי שקל? כמה שקלים יש בשטר של עשרים שקל? אם יש לכם 10 מטבעות של עשרה שקלים ושטר של 100 כמה יש לכם ביחד?
4. שלם ושארית; תנו לילד סוכריות בצבעים שונים ובקשו ממנו לחלק את הסוכריות לכמה קבוצות, לפי הצבעים. אחר כך תחלקו כל קבוצה לשתיים. כאן הילד לומד את מושג החילוק. אחר כך תתחילו ללמד אותו את המושג שארית. נגיד שיהיו לכם 17 סוכריות ותחלקו אותן לשתי קבוצות שוות. בקבוצה אחת תישאר סוכריה עודפת. אם תתנו לילד לאכול את הסוכריה העודפת הוא יפנים תרתי משמע את המושג שארית.
5. פיצות ומספרים; שימו פיצה על השולחן. תחלקו אותה בהתחלה לשני חלקים שווים. אחר כך לשלושה חלקים שווים ובהמשך לארבעה חלקים שווים. זה הבסיס להוראת שברים. בהתחלה יש שלם, אחר כך חלקים ממנו.
6. זוג או פרט; תבקשו מהילד לחלק את הסוכריות לשתי קבוצות לא שוות. תובילו לכך שתהיה קבוצה זוגית וקבוצה פרטית (לא זוגית). הסבירו לו את המושגים.
את עבודת המאסטר שלי כתבתי על חרדה ממתמטיקה. גיליתי שהחרדה מתפתחת בהדרגה והבסיס שלה נובע משתי סיבות; 1. חוסר מוכנות מתמטית לביה"ס. 2. לימוד בשלב שאינו מתאים לשלב ההתפתחותי. ישנם גם גורמים נוספים, כמו רמת המורים ורמת ביה"ס, אבל זה כבר נושא למאמר אחר. בכל מה שנוגע להכנת הילד לביה"ס, הטיפים שלמעלה יעזרו. בכל מה שנוגע לשלב ההתפתחותי, ראוי לעקוב אחר הלימודים שלו בכיתה א', אחר הדרך שבה הוא פותר את השאלות, האם נעזר בעצמים כדי לפתור תרגילים וכדומה. אם הילד נמצא בשלב הקונקרטי, והכיתה רצה קדימה לשלב המופשט, רצוי לדווח למורה. לא נורא אם הילד לא ירוץ קדימה בכיתה א'. יהיה נורא מאוד אם הוא יתחיל לפתח חרדה בשל כך.
משחקים במספרים; איך לפתח לילד את היכולת המתמטית
אף אחד אינו חולק על כך, שחשוב מאוד לפתח כשרים מתמטיים בגיל הרך. יכולת מתמטית בביה"ס בנויה בחלקה על הניסיון שהילד צבר בתחום המתמטי לפני שהגיע לביה"ס.