למה ילדים אוהבים לשחק? כי דרך המשחק הם לומדים לשלוט בראיית המציאות כפי שהיא מצטיירת בעיניהם. המשחק בעיני הילד הוא כמו עבודה אצל המבוגר. הוא תחום שדרכו העולם מתגבש בעיניו, הוא תחום שהוא פועל בו על העולם, והוא תחום שדרכו הוא מבין תהליכים, אירועים, התנהגות ועוד. התגמול לעבודה אצל המבוגר הוא סטטוס, משמעות, הכרה עצמית, ביטחון, שליטה ושכר כמובן. המשחק אצל הילד הוא אותם מרכיבים. השכר אינו נמדד בכסף אלא בתרומה להתפתחות. לכן חשוב שהילד ישחק במגוון משחקים, ויקדיש כל יום זמן למשחקים. הדימיון הפעיל אצל הילד מתפתח בזמן המשחק, להבדיל מצפייה בטלוויזיה, אז הילד במצב סביל. הפעילות מחזקת את הרושם ולכן ילד יזכור יותר משחק מוצלח מסרט שראה.
בחירת המשחק עבור הילד
ברוב הזמן הילדים נוטים לשחק במה שנמצא בטווח ידם. ולמה שמצוי שם, אנו המבוגרים אחראים. לכן כדאי לבחור עבור הילד משחקים שיגרו את הדימיון שלו. כיום כבר ידוע, כי אם בדור הזה הידע הוא אחד הנדבכים החשובים ברמה המקצועית, בעתיד יקבעו הכישורים, כי ידע יהיה לכולם בהקשת מקלדת. כישורים ייחודיים, כמו דימיון מפותח או יכולת אנליטית יוצאת דופן, הם שיקבעו את רמת ההשתכרות.
כדי שהילד יתמיד במשחק, הוא צריך להתלהב ממנו. לכן כשרוכשים לילד משחק, לא תמיד מומלץ לקחת אותו איתנו לבחור אותו. הילדים לא בוחרים תמיד מה שההורים חושבים לנכון כראוי וכדאי. לכן כדאי לפעמים גם לקנות משחק כשהילד לא בסביבה.
המשחק תורם לניסיון החיים של הילד. לכן כשמדובר במשחק לא תמיד הכוונה למשחקי קופסה. לפעמים זהו תהליך אינטראקטיבי בין המבוגר לילד, שמתחיל בסיטואציה מסויימת, מתמודד עם סוגייה מסויימת ועוד. כך ניתן להעמידבפני הילד דילמות שהוא יתמודד עמן בחיי היום יום. כך זכורים לנו משחקי הנדמה לי מהגן, כמו המשחק במטבח או משחקי הרופא והאחות הידועים לשמצה.
פיתוח מיומנויות חברתיות
המשחק מפתח אצל הילד את כל המיומנויות; הלימודיות, אישיות, רגשיות, לוגיות, חברתיות, קוגניטיביות ועוד. בבחירת המשחק חשוב לבודד את המיומנויות ולראות על מה הוא שם דגש. כמובן שרוב המשחקים משלבים כמה מיומנויות.
כדי שהילד יפיק מהמשחק את מלוא התועלת, כדאי להפוך אותו לאירוע חברתי. לצרף ילד או שניים, להפוך אותו לאירוע משפחתי, ליצור באמצעותו הרמוניה ולאו דווקא תחרותיות. התחרות מגבירה את ההיפרדות – הילד מוצא את עצמו שואל מי שווה יותר, וזו לא בעיקר מטרת המשחק. באמצעות המשחק אפשר ללמד את הילד לפתח יחסים טובים עם הזולת, לאפשר הרמוניה, שיתוף פעולה, אחוה, נתינה הדדית ועוד. אם שמים את זה בראש – לעיסוק המשחקי ערך מוסף. בעתיד, אומרים המומחים, העבודה בצוותים תהיה חשובה במיוחד, כדי להשיג את מה שניתן להגיע אליו בחשיבה משותפת. משחק חברתי, אם כך, מכשיר את הילד לעתיד לבוא.