החינוך המיני במערכת החינוך בכלל ובמערכת החינוך המיוחד בפרט, מעסיק בשנים האחרונות את הצוותים החינוכיים, וזאת בשל היות אוכלוסיית הבוגרים עם פיגור אוכלוסייה בסיכון להטרדות ולניצול מיני ובשל רצון הצוות החינוכי להכשירם לאיכות חיים מירבית גם בתחום זה. למידה בכיתה של נושא זה מהווה קושי בקרב צוותים חינוכיים שכן הנושא מעורר מבוכה כשדנים בו בפומבי, על אחת כמה וכמה כאשר יש צורך ללמדו בקרב אוכלוסייה של תלמידים בעלי פיגור ובמיוחד בבתי ספר דתיים.
מיניות היא היבט הכרחי באישיות ובתחושת העצמי של כל אדם והיא מהווה בסיס לאינטימיות. אינטימיות לרוב כוללת רגשות של בטחון, חיבה, תמיכה ואהבה. נושא זה של מיניות שנוי במחלוקת קיימת הערכה שרק 5%-10% מהתלמידים בארצות הברית מקבלים חינוך מיני (קונסטנטין ועמיתיה, 2007) בנוסף להיות הנושא שנוי במחלקות הוא גם מעורר מבוכה כשדנים בו בפומבי, על אחת כמה וכמה כאשר יש צורך ללמדו בקרב אוכלוסייה של אנשים בעלי פיגור שהתפתחותם הביולוגית-גופנית תואמת את גילם הכרונולוגי, בעוד התפתחותם הקוגניטיבית ובשלותם הרגשית אינן תואמות התפתחות זו, כפי שטוענים מיי וקונדרט (1996), כי חינוך חברתי מיני הוא קריטי לכל הנערים והנערות אך חשוב יותר עבור מתבגרים עם לקויות שאינם לומדים ללא הנחיות ישירות וכי התעלמות מהתחום עשוי להובילם למצבי סיכון וניצול.
מחקרים מראים ש 39%-60% נשים עם פיגור שכלי ו 16%-30% גברים עם פיגור שכלי היו קורבנות של ניצול מיני. בנוסף אנשים אלו חווים יותר דחייה מינית ו/או ניצול מיני על ידי הקרובים להם ולעיתים על ידי המטפלים בהם בשל לקותם (Howard-Barr et al, 2005).
חוקרים טוענים כי למרות שקיימת התקדמות רבה בשני העשורים האחרונים בשילוב בוגרים עם פיגור שכלי בקהילה, לפחות היבט אחד של חייהם נשאר עמום והוא התחום החברתי מיני. (Brown, 1994; Young et al , 2001) העדר אינפורמציה בנושא המיני הוביל לכך שלאוכלוסיית הבוגרים עם פיגור שכלי אין הזדמנויות למצות את הפוטנציאל ואת היכולות שלהם בתחום החברתי כאנשים שווים בחברה וכאנשים בעלי מיניות. בכך שמונעים מהם ללמוד על המיניות שלהם ולפתח מערכות יחסים חברתיות עם אחרים, החברה לא מאפשרת להם להשתלב בתוכה (Hingsburger, D., and Tough, S. 2002)
בית הספר הניסויי ממ"ד שלום הינו מסגרת חינוכית לתלמידים בגילאי 12-21 עם פיגור שכלי רב-בעייתי, ולקויות למידה. בית הספר, בהיותו ניסויי, פיתח תוכניות ייחודיות בנושא חברתי מיני והצליח בעזרת צוותי חשיבה, להפוך את הרעיונות למעשים. התוכניות והמודלים שפותחו, לוו במהלך חמש השנים בייעוץ אקדמי, ונבחנו מחקרית בהנחייתה של היועצת האקדמית ד"ר איריס מנור-בנימיני. נמצא כי תוכניות הלימודיות שפותחו, ודרך העבודה המובנית מובילות להתמודדות טובה ויעילה עם הנושא החברתי מיני.
בבית הספר קיים מרכז הפצה "להתבגר בשלום" זו השנה החמישית, מטרת המרכז היא להפיץ את תוכנית הלימודים, המודל ודרך העבודה הייחודית שפותחה בקרב אנשי חינוך אנשי טיפול, הורים, פרחי הוראה אנשי רווחה ועוד. בנוסף, מרכז הפצה מציע שני קורסים בחינוך החברתי מיני: מורה נבוכים: חינוך חברתי מיני שלב א' – עבודה על עמדות, תפישות ורגשות בתחום זה, לצורך פיתוח מיומנות לעבודה בשטח. ויישומין; חינוך חברתי מיני שלב ב' – חשיפה למודל הייחודי שהתפתח בבית הספר, חיזוק היכולת לעבוד בתחום זה עם תלמידים בעלי צרכים מיוחדים, תוך מתן כלים להתמודדות.
"הבוגרים שלנו, אשר משולבים היטב בעולם העבודה, ואשר חווים התנסויות חיוביות גם בתחום החברתי מיני, משתלבים היטב מבחינה חברתית במסגרות החוץ ביתיות, מוכיחים כי התוכניות שפיתחנו יעילות, ומסייעות להם לחיות חיים איכותיים ומשמעותיים" דברי מנהלת בית הספר, תמי שטרנליכט.