בעקבות מבצע צוק איתן, החליט משרד החינוך כי פתיחת שנת הלימודים הקרובה תתנהל בשונה מהרגיל; השבועיים הראשונים, בכל רחבי הארץ, ובפרט ביישובי הדרום, יוקדשו לחזרה לשגרת למידה, באמצעות שילובן של פעילויות הפגה, מתן מענים רגשיים וחיזוק החוסן האישי. במסגרת זו ישוחחו המורים עם התלמידים על המבצע, תוצאותיו והשלכותיו האפשריות. ייערכו מפגשי בוקר ומפגשי סיום היום. המפגשים יעסקו בחוויות אישיות מהחופשה, וידונו בנושאים כמו "מה היה קשה לי" או "מה עזר לי)". התלמידים יחשפו תמונות מהמבצע, ידונו במעורבות חברתית ועוד. היועצות ישותפו בשיחות שיתקיימו בכיתות. בנוסף ייערכו הפעילויות השגרתיות, המאפיינות את תחילת השנה; פעילות שכבתית/בית ספרית חווייתית לציון פתיחת שנת הלימודים, פעילות כיתתית – יצירת תקנון כיתתי בשיתוף הלומדים, פעילות של וועדות כיתה – חברי הוועדות יגבשו תכנית כיתתית שנתית.
בגני הילדים יתמקדו הגננות בזיהוי צרכים של הילדים באמצעות תצפיות. הגננות יעמיקו את ההיכרות עם כל ילד, אישיותו הייחודית, העדפותיו, נטיות ליבו וצרכיו הייחודיים. הגננת תתווך את המציאות לילדים ותסייע להם בעיבוד הרגשות שלהם. הגן יקלוט את הילדים אשר חוו תקופה קשה ברגישות ויסייע להם להסתגל ולחזור לשגרה. ניתן לאפשר לילד, בשלבים הראשונים של הגן, להביא עמו מהבית חפץ אהוב. מסגרת הגן תאפשר לילדים לעסוק בפעילות המועדפת עליו. במוסדות העל יסודיים, לאורך השבועיים הראשונים, יקיימו בתי הספר פעילויות חברתיות, הפגתיות והתנדבותיות, אשר יכללו, בין היתר: פעילויות הפגה חד יומיות, ימי שד"ה, סיורים, אתרי מורשת, פעילות מש"צים ומד"צים, יום מוסיקלי, יום תרבות, הפנינג בית ספרי, בימות דיון, פעילות יוצרת, הפקות סרטונים, בזאר, תחרות כישרונות, ימי תנועות נוער, ארגוני נוער ויוזמות של מועצות תלמידים.
מוסדות החינוך המצויים ביישובי עוטף עזה מרחק 0-7 ק"מ יהיו בעלי דגשים ייחודיים, בהם: עיסוק בתהליכי טיפול, הכולל את ההיבט האישי, המשפחתי, הפרידה מהבית, פרידה מהורים, התייחסות להעדר תחושת חוסן של הבית. גני הילדים יעסקו בטיפול בילדים אשר חזרו להרטיב. הטיפול בגני הילדים יתוגבר על פי צורך.
מוסדות חינוך במרחב מרחק 0-40 ק"מ יעסקו אף הם בעלי דגשים ייחודיים. בית הספר ינהל את השבועיים הראשונים במתכונת של הפגה, אשר תתמקד בקשב ובאיתור של צרכים רגשיים, חזרה רכה לשגרה, ימי השלמה לקיץ וריענון. ניתן לשלב אמצעים נוספים, כמו שעת סופר, כתיבה יוצרת, אומנות פלסטית, תיאטרון, מוזיקה, ספורט ועוד.
כיצד ייראו השבועיים הראשונים בשנת הלימודים תשע"ה
משרד החינוך פרסם מתווה לימודים כללי לשבועיים הראשונים של שנת הלימודים שמטרתם לעסוק במבצע צוק איתן.